שאל את הרב

סדר לימוד רצוי

חדשות כיפה הרב בנציון אלגאזי 15/08/12 14:32 כז באב התשעב

שאלה

רציתי לשאול מה הסדר הנכון שעלי להרגיל בו את עצמי בלימוד תורה לפי ההלכה והמקורות, ובהתאם לאישיותי.

אני מתנצל על אריכות השאלה, אבל אני חושב שכל מה שכתבתי רלוונטי לתשובה.

פרטים:

א. אני תלמיד תיכון דתי. עולה לשמינית. אני חש שכמות לימוד התורה במסגרת בית הספר זעומה - שעה וחצי ביום שעת מחנך שכוללת גמרא וקצת הלכה אך גם חינוך, הודעות, וכל מה שאפשר לזרוק לשם; שלוש שעות שבועיות בתנ"ך עם הרבה הפרעות וזה בערך הכול. הלחץ הלימודי מאפשר לי בתקופות מסוימות מעט מאוד זמן ללימוד תורה שאינו לבגרות בגמרא או בתנ"ך. לפעמים אפילו גורם לי לצבור פערים בלימודים הקבועים(עוד לא השלמתי את הפער בי"ד החזקה מתקופת הבגרויות של י"א). השנה אצטרך לבחור מה לעשות לפני ו/או במהלך הצבא. מה שדורש השקעת זמן, והתקדמות בבירור האישי - ראה ב'.

ב. יש לי "שאלות באמונה"(השמות הנפוצים שאני מכיר לתופעה מעצבנים ולא מדויקים, אבל לצורך העניין אקרא לזה כך). יש תקופות שבהן זה גורם לי לדיכאון, ולהיחלשות רוחנית ומעשית בעבודת ה'. בתקופות אחרות אני מצליח להרגיל או להכריח את הרגש והמעשים שלי לעבוד בלי ודאות שכלית והיגיון מוחלט. אבל זה הבל כי "בלא חובות הלבבות יסורו חובות האיברים כולם".

ג. אני נמשך בטבעי במיוחד לתנ"ך ולפרשנות התורה שבכתב, אבל לא משתעמם במיוחד מרוב חלקי התורה האחרים(קשה לי קצת עם הבנת מדרשים שמוציאים את המקרא מפשוטו או שאי אפשר להבינם כפשוטם ראה ב). כמו רוב האנשים במיוחד בדורנו קשה לי מאוד לשנן, או לעשות חזרות רבות על דבר שרק עכשיו למדתי.

ד. כשאני מרגיש שאני לא מפעיל חלק מכוחות הגוף והנפש זה פוגע לי בהתלהבות והכוחות בעבודת ה'. למשל אם הרבה זמן לא עשיתי דבר הדורש מאמץ פיסי, הרבה זמן לא יצאתי מהבית, לא הפעלתי כישורים חברתיים או לא עשיתי מעשי חסד. בין תחומי העניין אני כותב לפעמים שירים וסיפורים.

ה. אני משתתף הלימוד היומי בי"ד החזקה", ובלימוד פרשה עם רש"י ואונקלוס.

מהרקע נובעים שיקולים סותרים בחלקם בקשר לסדר היום והלימוד המתאים לי(להלן בהתאם לסדר הסעיפים):

א. הצורך בקיום מצוות ידיעת התורה, לימוד הלכה ומקורות בסיסיים. האם בהקשר זה עלי ללמוד בעיון(שמחבר אותי יותר ומקל עלי לזכור), לחזור על כל דבר הרבה פעמים בשינון(כמו שהרב אמר שאין כמעט טעם ללמוד דבר פחות משלוש פעמים), או לקבוע מחזורי לימוד גדולי

תשובה

כדאי שתתיעץ עם מי שמכיר אותך לעומק
בהצלחה

כתבות נוספות