שאל את הרב

סגולת נשמת כול חי

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 07/07/22 10:20 ח בתמוז התשפב

שאלה

היי רציתי לשאול לגבי תפילת נשמת כול חי .

התחלתי לקרוא תפילה זו מרצון להודות .. אני לא בנאדם דתי אך מאמינה ואיני יודעת איך בידיוק קוראים תפילות . רציתי לשאול אם צריך לקרוא תפילה זו בקול או אפשר גם בלב ? אם יש שעות מסויימות או אפשר במשך כול היום ? וגם יש שני נוסחים לתפילה . נוסח ספרדי ונוסח אשכנזי . כעיקרון אני ממוצא אשכנזי אבל הנוסחה הספרדית יותר מתאימה לי לקריאה . אם זה משנה ?

ועוד משהו בקשר לטקסט עצמו . יש משפט שאשמח לדעת מה הוא אומר : אַתָּה (לא לקרא בשם ומלכות) מֶלֶךְ גָּדוֹל וּמְהֻלָּל בַּתִּשׁבָּחוֹת. אֵל הַהוֹדָאוֹת. אֲדוֹן .

מה אומר המשפט בסוגרים ? ואם צריך לקרוא את מה שבסוגרים ?

תודה תודה .

תשובה

התרגשתי מאוד לראות את הרצון החזק שלך להתפלל ולהיות בקשר עם אלוקים. אפשר ממש לראות את הנשמה שלך שמתפרצת לקשר עם בוראה, עלי והצליחי!

יש ביהדות תפילות קבועות (שחרית, מנחה וערבית) שבהם חייבים כל הגברים. נשים אינם חייבות להתפלל תפילות קבועות, חוץ מתפילה אחת ביום. עדיף שזו תהיה תפילת שמונה עשרה, שנאמרת בעמידה ובלחש. אפשר למצוא את נוסח התפילה בכל סידור. יש נשים שנהגו להתפלל תפילות נוספות מסדר התפילה הקבוע, ותבוא עליהם ברכה, אבל זה לא חיוב לנשים, העיקר לפנות בכל יום לפחות פעם אחת בתפילה לה'.

חוץ מהתפילות הקבועות, יש מושג של פנייה לאלוקים בתפילה אישית במילים שלנו, או לקרוא נוסחי תפילות שהתחברו במשך הדורות לתפילה בעת פנאי ובהזדמנויות מיוחדות, או לקרוא תהילים.

נשמת כל חי היא אחת התפילות האלו, והיא תפילת הודיה לה'. את התפילה אפשר להגיד בקול או בלחש, איך שנוח (אם כבר מתפללים עדיף לא רק לחשוב בלב אלא להוציא את המילים בשפתיים, אפילו בלחש, כי יש עניין גדול לזכות גם את הגוף במצווה, ולא להשאיר את המצווה רק אצל הנשמה שכבר ממילא קדושה). כיוון שזו לא תפילה קבועה - אפשר להגיד אותה בכל שעה שרוצים.

עדיף להגיד את הנוסח של בית אבותיך, אך מכיוון שכאמור זו לא תפילה קבועה - אם את מתחברת יותר לנוסח השני - את יכולה.

תפילת נשמת כל חי נאמרת בכל שבת ויום טוב בתפילת שחרית, ושם התפילה מסתיימת בברכה "ברוך אתה ה', מלך גדול וכו'". לא אומרים ברכות בזמן שאין חיוב לאומרם, לכן כתבו בסוגריים שלא להזכיר את שם ה', אלא רק "ברוך אתה מלך גדול וכו'". כמובן שבשבת ויום טוב בבוקר צריך לומר שם את שם ה' (א-דוני).

בהצלחה בכל דרכיך! אם יש עוד שאלות - תמיד אשמח לעזור!

כתבות נוספות