שאל את הרב

סבל ורע בעולם

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/09/02 01:12 יא בתשרי התשסג

שאלה

שלום רב,

יש לי שאלות רבות מאוד בנוגע לקיומו של אלוהים בכלל ואלוהים כפי שהוא נתפש ביהדות בפרט. השאלה הקשה ביותר היא כיצד יכול היה אלוהים לתת לשואה לקרות. אלוהים הרי משול לאב רחום כשעם ישראל הוא בנו. ההסבר המקובל (שאני קיבלתי לפחות), הוא שהעם חטא ואלוהים הענישו על כך. ואני שואל, אם אב רואה שילדו עושה דבר רע שעלול לסכנו, למשל, דוחף חוט ברזל לשקע חשמל, הוא יעשה ככל שביכולתו למנוע זאת. הוא לא יגיד, "אמרתי לו לא לעשות זאת ולכן זאת בעיה שלו, שיתחשמל", הוא יקפוץ על הילד כדי לעצרו ללא היסוס. אפילו אם ייתן לילד מכות קלות להענישו וללמדו, לא הייתי אומר ששואה בה נרצחים באכזריות ובסבל רב 6 מיליון אנשים, ביניהם מיליוני ילדים ותינוקות רכים, ומשאירה אחריה עוד כמה מיליונים שבורים ומצולקים נפשית ופיזית, מכה קלה להתראה. אם אלוהים מסוגל להעניש קולקטיבית בצורה כה קשה או לחילופין להעלים עין כשהעם שהוא בחר כמעט ונמחה מעל פני האדמה, אז לי אין מה לחפש בדת שכזו.

אני ראיתי סבל בחיי, ראיתי את סבתי שניצלה מהשואה חיה עם צלקותיה, ראיתי את אבי שהוא אדם נפלא ומסור למשפחתו ועבודתו הולך ומאבד את מאור עיניו, ראיתי את אימי מבזבזת את חייה בטיפול בו, ראיתי את סבתי השנייה שאין אישה תמימה ממנה בעולם, מאבדת את בעלה האהוב, רואה את בנה מתעוור לנגד עיניה וכל זאת בעודה סובלת כאבי תופת בכל חלקי גופה. ראיתי נער צעיר שאיבד את שתי רגליו בתאונה מחרידה, ראיתי מורה שלי ששכל את בנו בצבא. בקיצור, רע לאנשים טובים, ואין צדק ואין רחמים. אני חושב שהשאלה שלי ברורה. בתודה מראש.

תשובה

שלום לך,
מתחילת יצירתו של עם ישראל בעולם, עוד מזמנו של אברהם אבינו (בערך בשנת 2000 לבריאת העולם) אנחנו מאמינים בה'. אמונתנו מאוד ברורה, זכינו להתגלות אלוקית במעמד הר סיני, כשכולנו שמענו את דבר ה' אלינו בנתינת התורה. כל תולדותינו רצופות בהשגחת ה' עלינו. ההנהגה האלוקית איתנו – מסביר רבנו יהודה הלוי בספר הכוזרי – היא נקראת 'אהבה'. עלינו נאמר בספר דברים "מי גוי גדול אשר לו אלוקים קרובים אליו כה' אלוקינו", "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום". זו אהבה גדולה ועמוקה מאהבת אב לבניו.
במכתבך דיברת על נוראות השואה. אכן זו פרשה מזעזעת, שבה רשעי האדם, שמתפארים בתרבותם, רצחו באכזריות ובשיטתיות מליונים מבני עמנו, ועינו המונים רבים. נתקיימה בנו קללת הגלות בכל נוראותה. גם על שאר העמים אנחנו מקשים: איך הקשיתם לבכם נוכח הסבל הטרגי וההשמדה ההמונית של יהודים ולא פתחתם לנו אפילו סדק קטן כדי שנוכל להימלט מהזוועה הזו, ונציל את נפשותינו. ועל בריטניה הגדולה (שאז הייתה עדין אימפריה) גדולה שאלתנו: איך עצמת עינייך ונעלת שערי ארצנו, אחרי שהבטחת להם בית בא"י, וכל העמים הסכימו לזה ובעבור זה קבלת מנדט על א"י. אכן, אבדה אמונתנו באדם. האנושות כשלה – ברובה – באופן מחפיר. התקיימו בנו דברי התוכחה שבתורה: "וגם אני אעלים עיני מכם…". אוי לנו. נשברנו ולקינו ונהרגנו במיתות משונות.
והנה מתוך אפר שריפות קדושנו, קמנו לתחיה! קמה מדינת ישראל. מכל העולם נהרו ועלו יהודים לארץ. איך אפשר להבין את נס תחיית האומה, שנדמתה לעצמות יבשות שפזורות בכל העולם ורוח אין בהם. מתקימות בנו נבואות הנחמה "התנערי מעפר קומי", "שובי בתולת ישראל אל ערייך אלה". נבנות ערים, נבנית הארץ, והעם נבנה מחדש. עין אחת דומעת על ההרוגים (בשואה ובכל מלחמות ישראל על קוממיותו בארצו), ועין אחת שוחקת על התקומה. מציאות שמתוך חושך נורא מופיע אור חדש על ציון. איזה חילול ה' גדול היה בעולם כשגויים רצחו אותנו כך, ואיזה קידוש ה' גדול יש עכשיו כשעם ישראל חוזר ומופיע בהיסטוריה.
אחרי כל הסבל שעבר עלינו, אנו קמים עם תקווה. יש לנו ייעוד לגלות את הטוב במציאות. להוכיח שאפשר לנהל מדינה על אדני המוסר והאידיאלים. ללמד את כעל האנושות להיות טובה וישרה.
כתבת שההסבר המקובל לצטט על השואה הוא – שזהו עונש. לא שמעתי הסבר כזה והוא לא מקובל עלי! גם ביסורים של אדם פרטי צריך מאוד להיזהר באמירות כאלו, כפי שמודגש בספר איוב; לאדם (אם אין לו רוח הקודש) קשה לו לדעת אם חברו חטא. יש יסורים שהם יסורים של אהבה. זה מושג שצריך הרבה הסבר, אבל בכל אופן, אין זה עונש על חטא, אלא היסורים הם חלק מהחיים. בחיים יש טוב ורע.
אם תדפדף באתר תמצא שהתייחסנו כמה פעמים גם אל השואה ויש דברים גם על מציאות הרע בעולם; אבל במכתבך ציינת גם נקודות אור: אמך מקדישה את חייה לטיפול באביך שמאבד את מאור עיניו. איזה לב טוב! איזו מסירות ונאמנות! סבתך שהיא אישה תמימה ונפלאה כל כך. ואנחנו מוכרחים להצטרף אליהם ולא להשאירם במיעוט. עלינו להרבות את הטוב במציאות, להעריץ את האנשים הטובים, ולהשתדל להקל על מכאוביהם.
בישעיהו נאמר: "הן חוליינו הוא נשא ומכאובינו הוא סבלם". היחידים המיוחדים האלה, שאתה פוגש אותם ורואה את סבלם, יסוריהם ממרקים את העולם והאנושות.
מה שכתבתי כמעט ואיננו עונה על שאלתך, כי הדברים ארוכים ועמוקים. צריך היה להשקיף על כל תולדות העולם ועם ישראל כדי לנסות להבין. היה ראוי לכתוב ספר שלם כתגובה לשאלתך; אשמח אם תיצור קשר כדי שנוכל לברר את הדברים בצוותא, ומתוך דברים שאתה יודע להוסיף עוד הבנות על מנת לבנות את בניין האמונה ביחד
לתשובות נוספות בנושא זה:
הרע בעולם- https://www.kipa.co.il/noar/n_show.asp?id=425
תגובה על המאמר 'הרע בעולם' - https://www.kipa.co.il/noar/n_ask_show.asp?id=320
על השואה - https://www.kipa.co.il/noar/n_ask_show.asp?id=2973
שלך
חברים מקשיבים

כתבות נוספות