שאל את הרב

נפילות ותסכולים בעבודת ה'

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/09/02 15:35 יט בתשרי התשסג

שאלה

שלום!

אני ממש אשמח אם מישהו יוכל סוף סוף לעזור לי... אני רק מתפללת שאני אהיה ברורה... נמאס לי! נמאס לי! יותר מידי פעמים אני מוצאת את עצמי במצב שהקשר שלי עם ד' נדפק ושהתרחקתי ממנו. זה כביכול טוב כי סה"כ רק ככה אדם יכול להתקדם בחיים אבל אני פשוט מרגישה שזה כבר מוגזם וקורה לי ממש יותר מידי. כל פעם לקלוט שאני פחות מחוברת אליו וכל פעם להרגיש שאני לא בקשר איתו ומדברת איתו ודבוקה אליו חושבת ומנחה את החיים שלי בכל מחשבה ומחשבה לפי הקדוש ברוך הוא על אותה רמת עוצמה ו כ ל פ ע ם מ ח ד ש לנסות להתמודד עם זה ולמצוא דרך לחזור להרגיש אותו דבר ואותה עוצמה ולהיות איתו בקשר הזה. ואז שוב אחרי בערך שבוע (ואני לא מגזימה) לחזור על אותו סיפור...! אין לי כח לזה כבר! פשוט אין לי כח! זה כל כך כל כך קשה ומתיש וזה כל כך כואב כבר! ודוגרי אני לא מבינה למה זה קורה לי כל כך הרבה ואני פשוט חושבת שכל פעם אני מטפלת בזה ואז אחרי כמה זמן אני מגלה שמסתבר שלא כי יש גבול... אני רק יודעת שאני לא יכולה להמשיך ככה. זה קשה וכואב לי מידי. אני מרגישה צורך עמוק לרוחניות עכשיו. לחיות חיים של התקדמות ולא חיים של עליה וירידה באותם שתי מדרגות. אני בשירות לאומי עכשיו (שנה ראשונה) ואני פשוט מרגישה שאני לא עומדת בזה כי אני צריכה לפתור כל כך הרבה דברים עם עצמי וזה לא הולך ככה עכשיו כי אין לי ממי לשאוב את הכוחות ואת התשובות או בכלל למי להפנות את השאלות והקשיים על רמה אישית... אני ממש ממש מצטערת שכל כך הארכתי ככה ואולי קצת בלבלתי בשכל אבל ב ע ז ר ת ד' את השכר שלכם תקבלו ממנו (ובגדול!!!! כי אתם פשוט עושים דבר שהוא כל כך חשוב לעם ישראל!) תודה רבה רבה מראש!!!!!!!! שנשמע בשורות טובות!

תשובה

שלום לך!
מצוין שאת אדם שעובד עם שאיפות רוחניות, אבל אם הרצון לקרבת ה' לא נותן לך כוח ושמחה אלא להפך – סימן שצריך לשנות כיוון. נראה לי שכדאי לאמץ את דברי הרב קוק בספר "מוסר אביך" (עמוד אחרון): "מה שהאדם יכול לתקן טוב הוא שיחשוב בזה ואל יתרשל תיקונו, ומה שאין בידו לתקן אל יתעסק בו תדיר, ויקיים דאגה בלב איש יסיחנה מדעתו". אפילו שהנושא מציק לך כל כך מרכזי, זה הפתרון כעת. קחי לעצמך משימות אחרות: לעשות טוב את עבודתך בשירות לאומי, לשפר (אם יש צורך) את הקשר עם הורייך, ללמוד ולקיים הלכות שבת ושמירת הלשון על בוריין וכו'. בוודאי אם תתקדמי בנושאים האלו תרגיש שאינך עומדת באותה מדריגה, וגם – בונוס שאין כמותו – פתאום יתחדש הקשר עם ה' מכיוון אחר.
את ציירת לעצמך דרך מסוימת מאוד בהרגשת הקשר עם ה', ובדרך הזאת אינך מצליחה להתמיד יותר משבוע רצוף. אך יש דרכים אחרות. למשל: כתוב שאם אדם מכבד את הוריו ה' אומר – זה כאילו דרתי בניהם וכבדוני. לא מדובר כאן על קשר מודע אל ה', אל תחושת החיבור, האדם כאילו עסוק רק בהוריו – והנה נוצר קשר עם ה'.
דוגמא אחרת: הגמרא קוראת לסדר זרעים "סדר אמונה" כי האיכר מאמין בחי העולמים וזורע (הנכונות לקחת זרע טוב שאפר לטחון אותו ולזרוק אותו לאדמה לזריעה– היא פעולה של אמונה). לא מדובר פה באיכר שמרגיש כל היום קשור אל ה'. הוא עוסק בשדה שלו, ותוך כדי זה צומחת בו אמונה. לכן, אל תתעקשי להצליח בדרך שציירת לעצמך. זוהי מעלה מאוד גבוהה ורק מעטים זוכים לה בקביעות. העובדה שאת זוכה לה לפעמים – גם היא מדריגה שלא רבים מגיעים אליה. עכשיו הגיע הזמן לעבוד על כיוונים אחרים, וכיוון שה', "מלא כל הארץ כבודו" – תמצאי אותו גם שם, אבל לא תכף ומייד.
כרגע עלייך לנוח מאותה דרישה שהצבת לעצמך – להרגיש את קרבת ה' ולהתענג עליה. את עייפה מאוד מזה, הכאב כמעט לא נסבל, לכן קחי לך מטרות אחרות, כעין אלו שהמלצנו לך עליהן – מטרות שגם הן בוודאי רצון ה', עשי והצליחי!
בהצלחה רבה
טל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות