שאלה
לכבוד רבני המכון
יש לי ערוגת נענע בחצרי האם יש לעשר את הנענע לפני הכנסתה לכוס התה.
האם יש לעשר את כל עשבי התיבול.
האם זה משנה אם הם גדלו בעציץ שאינו נקוב או שנקוב רק מן הצד.
והאם זה משנה אם הם לא נשארים במאכל אלא מוצאים ממנו.
אודה לכם אם תוכלו לשלוח תשובה מפורטת.
בתומ"ר אוריין
תשובה
בס"ד
שלום רב,
א. לגבי עשבי תה, דהיינו צמחים שמיועדים רק לתה ואין אוכלים אותם, לדעת רוב הפוסקים אין חיוב להפריש תרומות ומעשרות והראשל"צ הגר"מ אליהו שליט"א מחמיר.
ב. אין זה משנה אם צמחים אלו גדלו בעציץ נקוב או עציץ שאינו נקוב, שכן למעשה יש להפריש תרומותץ ומעשרות גם מהגדל בעציץ שאינו נקוב וכן מן הגדל בתוך בית.
ג. לגבי נענע נראה לי שיש להפריש תרומות ומעשרות מכיוון שיש אנשים הנוהגים לאכול את העלים כמות שהם ולא רק לשם עשיית תה.
בברכת התורה והארץ,
יואל פרידמן
אתר המכון: http://www.toraland.org.il