שאל את הרב

משחקי ספורט בשבת

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 05/05/13 16:07 כה באייר התשעג

שאלה

שבוע טוב,חודש טוב .

אנחנו סניף של תנועת נוער שמקיימים בכל שבת בצהריים פעילות בסניף.

רבים המקרים בהם קורה מצב שהמדריכים משחקים עם החניכים שלהם משחק ספורט -כדורגל/כדורסל במהלך הפעולה-כחלק ממנה,או לאחר הפעולה - בזמן הפנוי .

א. האם אין בעיה הלכתית במשחקי ספורט מהסוג הזה בשבת ?

ב. האם זה מותר וכדאי גם מבחינה חינוכית ?

ג. שאלה לא קשורה . בסניף יוצא עלון שבועי שמחולק לחניכים בשבת בצהריים . בעלון יש בדיחות,קומיקס וכו',ובנוסף דבר תורה והלכה .

מה התנאים שצריכים להעיות להלכה ו/או לדבר תורה על מנת שיוצרכו להיזרק לגניזה ?

תשובה

שלום רב

ראשית, אני חושב שטוב מאוד שדברים שקורים בסניף באים לכדי דיון והתייעצות, ולא נותנים להם לקרות בגלל שהם כבר קורים. על כך יישר כוח!

במענה לשאלות:
א. יש לברר האם זה מתאים לקיים את המשחקים הללו בשבת. המענה לשאלה זו נובע מהאלטרנטיבה. אם החניכים לא ישחקו בכדור, מה הם יעשו? האם הם יעשו משהו חיובי יותר, או שישבו וירכלו וידברו לשון הרע. אם זה התחליף למשחק - עדיף המשחק. כמובן, אין לשחק על דשא, שכן בוודאי יתלשו דשא בריצתם. כמו כן, מי שמקפיד על טלטול בשבת גם במקום שיש בו עירוב, חייב לוודא שהוא משחק במקום מגודר מכל צדדיו, כך שלא יבוא לטלטל 4 אמות או להעביר את הכדור מרשות לרשות.

ב. מבחינה חינוכית, מאוד חשוב שהמדריכים יתקשרו לחניכים שלהם. לכן, אם הדרך לעשות זאת היא על ידי השתתפות במשחק - עליהם להשתתף במשחק.

ג. עליכם להקפיד לא לכתוב שם ה' בכל כינוייו (שם הוי"ה, אלוקים וכד'). וכן להשתדל לא לכתוב פסוק שלם כמו שהוא מופיע בתורה. אם לא מופיעים שני אלה - מותר לשים את הדפים במחזור ולא בגניזה.

אריאל
(המשיב אינו רב)

כתבות נוספות