שאל את הרב

מרגישה שנשים מופלות לרעה

חדשות כיפה הרב דוד לוי 27/03/09 14:05 ב בניסן התשסט

שאלה

כבוד הרב שלום רב. אני מרגישה שממש מפלים נשים לרעה בתורה שם אישה פסולה לעדות, וכל הקטע הזה שבסופו של דבר כשאת רוצה להתגרש את צריכה לקבל את הגט מבעלך בגלל שהוא כביכול קנה אותך (בחתונה). יש הרבה מקרים שהבעלים פשוט ממררים את החיים של האישה, עד שנותנים לה גט או שפשוט בורחים לחוץ לארץ ומשאירים אישה אומללה שאין לה מה לעשות והיא נשארת עגונה.

ושלא התחיל לדבר על הדיונים הארוכים בבית הדין הרבני.

כנראה שפעם יחסי הכוחות האלו שגבר יותר שווה זכויות והאישה פחות היו טובים ומתאימים,

אבל אני חושבת שבמציאות של היום דברים השתנו ולא כל מה שהיה טוב פעם בעניין הזה תקף גם להיום.

אז למה כל האפילה הזאת בתורה? זה בגלל התפקידים השונים של הבעל והאישה?

תשובה

שלום וברכה,
אני מרגיש בשאלתך קושי ומצוקה שנובעים מטעויות יסודיות שמקורן בדעות קדומות, אולי בעקבות התקשורת [גם הדתית] ואנסה לענות:
בתחילה עלינו להניח שתי הנחות יסוד -
1. להבחין בין הרצוי למצוי [כגון אם תלמידה מתנהגת רע זה עדיין לא אומר שהתנהגות כזו נכונה ואפילו לא אומר שהיא חושבת שזו התנהגות נכונה]
2. גברים ונשים הם בריות שונות זו מזו ולכן אין בסיס להשוואה בינהם [כמו שלא נשווה בין אדמה לבין צמח. הצמח בלי אדמה לא חי והאדמה בלי הצמח לא מגדלת ואין אנו משוים מי גבוה יותר מי עמוק יותר וכד´]
העולם בעשרות השנים האחרונות מרבה להשוות וזו טעות שבינתים לצערי לא נראה שתיעצר וישאפו לגרום לגבר להניק וכד´.

לשאלותיך הפרטניות -
בעל אינו קונה את אשתו בחתונה - זה מפורש בגמרא במסכת קידושין.
לבעל חובות רבים במסגרת הנישואין [הרבה הרבה הרבה יותר מאשר לאשה] אשה שהתחתנה מקבלת ביטחון לכל ימי חייה בהרבה מובנים והאיש הוא זה שמשועבד לאשתו בהרבה תחומים. חכמים ראו את הקושי בכך וחייבו את האשה בכמה דברים לצורך האיזון [דוגמא: אשה המרויחה סכומי עתק ובעלה עני מהתורה הוא חייב לפרנס ולהלביש אותה לפי מעמדה והיא יכולה לחסוך את משכורת הענק שלה בצד ולכן חכמים קבעו שהיא תביא את משכורתה לבית או שתוותר על קבלת האוכל והבגדים שלה מבעלה העני - רק לה זכות באיזו דרך לבחור והוא אינו רשאי לקבוע זאת].
אשה פסולה לעדות [במקרים מסוימים] זו זכות ולא חובה. מקור דין זה הוא כי לא ניתן לחייב את האשה לבוא להעיד בזמן שהיא אינה רוצה/יכולה ולכן היא פטורה כמו מכל מצוות עשה שהזמן גרמא. להעיד זו מצווה ואם את יודעת כמה שעות וימים מבזבז עד בבית המשפט ומקבל על כך פיצוי אפסי אבל במצווה אדם צריך לעזוב את עבודתו וכו´ וחייב ללכת להעיד. האם נאמר לאשה לעזוב את הטיפול בילדיה וללכת להעיד [ולצערי פעמים רבות לבוא לשווא כי אחד הצדדים לא הגיע]

בשולחן ערוך מתוארים מצבים מיוחדים כאשר בית הדין מחליט שעדות האשה חשובה הוא הולך לביתה לגבות את עדותה

מקווה שבדוגמאות האלו תיקנתי מעט את זוית הראיה שלך

חג שמח, חג שבזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים
הן חוללו את הגאולה כמו במקרים רבים
דוד לוי


הדימוי לצמח ולאדמה הוא עמוק מאד וקשור לשאלתך.


כתבות נוספות