שאל את הרב

מסכת קידושין - כבוד לזקן

חדשות כיפה הרב דוד לוי 30/07/09 18:55 ט באב התשסט

שאלה

שלום,

במסכת קידושין בלימוד של לכבד את הזקן שנפסק על ידי ר' יוחנן שהלכה באיסי בן יהודה יש שם פירוט של רבנים שקמו גם מפני זקנים גויים למה זה אמור להיות חידוש למה זה לא פשוט הרי הסברא לקום מפני זקן היא מפני כל מה שעבא בחייו ובזה אין הבדל בין גויים ליהודים אז למה יש צורך להזכיר זאת בגמרא מפה אני מבין שהערך של אומות העול הוא נמוך ורב נחמן שאמר שהוא לא קם בגלל כבוד התורה שבו האם התכוון בין יהודי לבין גוי ומהי הסברא לא לקום מפני זקן בשביל כבד התורה?

תשובה

קימה בפני זקן גוי – קידושין לג שאלה 189077


כמה יסודות כדי להבין את הנושא במסכת קידושין:
1. הגמרא מבררת את הפסוק בפרשת קדושים "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן".
2. הקימה האמורה כאן אינה לפנות לו מקום אלא קימה לכבודו, שבסופה המכבד מתיישב חזרה במקומו. השאלה כאן את מי מחייבת אותנו התורה לכבד.
3. זקן בתורה הכוונה למי שקנה חכמה (חכמת התורה כמובן)
4. מהפסוק הגמרא לומדת חובה לכבד לומדי תורה בכל גיל, ועיקר הנושא הוא החובה לכבד את לומדי התורה בגלל התורה שבהם ואף לומדי תורה בגיל צעיר ביותר.
5. שיבה הכוונה אדם מעל גיל 70.
6. איסי בן יהודה מעלה מחשבה משלו שצריך לכבד כל אדם בגלל ניסיון חייו מפני שברוב ימיו ראה והכיר במעשי ה´ ונפלאותיו ומתוך כך ראוי לכבוד . זו דעתו והיא מובאת להלכה כמצוה דרבנן, כיון שזה מדעתו. יש גם דיון האם לכבד בקימה מלאה או רק בקימה סמלית או להסתפק בהושטת יד לכבודו. זאת בתנאי שמקיים שבע מצוות בני נח וכד´ שהרי אם הוא בעל עבירות הוא מונע את עצמו מכבוד.

אכן כפי שהבנת הנושא הוא הכבוד ללומדי תורה וזה אינו שייך באומות העולם וחכמים הוסיפו חיוב לכבד גם אותם בהידור.
יש מצבים מיוחדים בהם פטורים מלכבד אחרים ולפעמים אפילו מקיום מצוות מיוחדות וזה נקרא: "זקן ואינה לפי כבודו" – מצבים אלו מתחלקים לשניים: כאלו בהם מותר להם למחול ולקיים את המצוות וכאלו בהם אסור להם למחול על כבודם כי הם מיצגים מעבר לענין הפרטי שלהם. [דוגמא אם ראש הממשלה יסכים שבביקורו במדינה אחרת יביישו אותו וירקו בפניו - על פי התורה אסור לו להסכים כי הכבוד שלו אינו פרטי אלא של כולנו ומי שמבזה אותו מבזה את מדינת ישראל]
רב נחמן חושש לכבוד התורה ולכן הוא שלח את משרתיו לעזור לגוי ולא עשה זאת בעצמו.

אין כאן ענין של ערך אומות העולם ובכלל השוואתם לישראל אינה נכונה כמו שאין אנו משווים עץ לבעל חיים כך אין מה להשוות בין ישראל לעמים.
הם אין ללמוד תורה אלא רק לקיים שבע מצוות בני נח ולכן מי שמקיים אותם ועבר את גיל 70 יש להדרו ולהושיט לו יד (שו"ע יו"ד רמד ז)

אם לא הבנתי נכון את שאלתך – אתה מוזמן לשאול שוב

בברכה
דוד לוי

כתבות נוספות