שאל את הרב

מכשפים-למוד ממשה רבנו

חדשות כיפה הרב דוד לוי 04/09/09 13:46 טו באלול התשסט

שאלה

שלום כבוד הרב!

אני אלמד השנה בשיעור תורה על המצוות המופיעות בספר דברים.

הייתי רוצה לשאול אותך על אחד הנושאים של המצוות המופיעות שם והיא- מכשפים.

מצד אחד,נאמר בתורה שאסור לעשות מעשי כשפים.

אך מצד שני, משה רבינו עשה כמה מעשי כשפים לפני חרטומי מצרים.

כיצד ייתכן הדבר? ובנוסף מעשה זה היה יכול לגרום לחילול שם השם?? כמו כן, משה רבינו אמור לתת לנו, לכל עמ"י, דוגמא למעשינו, ולכן גם אם זו היתה מצווה לאותה שעה בלבד, הדבר עדיין יכול להטעות אותנו!

תודה מראש!

תשובה


שלום וברכה,
ראשית שנה טובה שלא תצא תקלה מתחת ידיך בפרט לא כמורה וכמוסרת תורה שבעל פה בעם ישראל (את חלק משרשרת התורה שמשה קיבל בסיני ומסרה ל... ואת ממשיכה זאת כאשר את מלמדת את תלמידותיך)

לשאלותיך -
1. משה רבנו אינו אדם רגיל ולא לומדים ממנו כלום. הוא נעלה מכל אדם ומכל נביא, מדבר עם האלוקים פנים אל פנים.
כל חטאה של מרים שדברה במשה וחשבה שיש בו צד של נביא וקדוש רגיל. שהרי דרך פעולתה היתה נכונה.
במקרה הזה נאמר לו בפירוש על ידי הקב"ה כך שהשאלה לא קיימת, אבל משה רבנו עשה גם דברים מדעתו והקב"ה הודה לו, גם כנגד הלכה מפורשת. {דוגמא- משה רבנו, וכן יהושע בן נון אוסרים באחת המלחמות לקחת מהשלל בעוד שבתורה בחומש דברים נאמר בפירוש שצריך לקחת שלל. כל עם ישראל שמע לדברי משה/יהושע כנגד הכתוב בתורה פרט לעכן. וכו}

2. גם נביאים אחרים - בהוראת שעה - עסקו בדברים אסורים לכל ישראל שהמפורסם בהם הוא אליהו בהר הכרמל. וכך גם לפי חז"ל רבקה אמנו כאשר הלבישה את יעקב בבגדי עשו ע"פ רוח הקודש.

3. גם היושבים בסנהדרין ראוי שידעו בעניני כשפים - אחרת כיצד ידעו לדון אם אינם מבינים בענין.

לסיכום
א. לא הייתי מעורר את השאלה אבל אם תתעורר זו הזדמנות להבין את גדולי ישראל בכלל ולדעת שאין אנו לומדים ממעשה של רב בלי להבין אותו לעומקו וכיצד הוא שייך אלינו.
ב. אני מציע לך לעיין בקביעות בספר החינוך על המצוות שאת מלמדת ואולי גם בספר 'מצוות השם' אותו נהגו היהודים בתפוצות ללמד ילדים בגיל יסודי.

בברכה ובהצלחה דוד לוי
09-8987548

כתבות נוספות