שאל את הרב

מי שאיחר לסליחות - יג מידות

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 04/06/02 15:20 כד בסיון התשסב

שאלה

מהם דיני יג מידות ועל מה צריך להזהר בהם?

מה קורה למי שאיחר?

תשובה

דיני י"ג מידות
אדם אינו יכול לבוא לבית הכנסת או שבא מאוחר ורוצה להספיק לומר את כל הסליחות, מבלי שיאמרם עם הש"ץ. האם יכול לומר את י"ג מידות לבד, והאם מותר בכלל לומר סליחות ביחיד?
מאחר וי"ג מידות הם דבר שבקדושה אין לאמרם ביחיד. ואולם כתב השולחן ערוך שהאיסור הוא דרך בקשות ותחנונים אבל מותר לומר אותם קורא בתורה ובלבד שיקראם בטעמים. ומי שאינו יודע לקרוא- אין לו לאמרם. (עיין שו"ע תקס"ה ה' והחונים עליו) ומפשט לשון הרמ"א משמע שחולה, אנוס, או כל אדם שרוצה לומר סליחות בלי י"ג מידות אין לו לאמרם ביחיד. אולם הט"ז סובר שזה דווקא לגבי סליחות הקשורות לי"ג מידות,
ויש אומרים (הב"ח) שאת כל הסליחות אפשר לומר ביחיד, או מתפללים בבית הכנסת כשאין להם מניין פרט לי"ג מידות. ולדעת המשנה ברורה תקפ"א אין ליחיד לומר את כל הסליחות שהן בלשון ארמי כגון: "מחי ומסי" וכדומה, אך לדעת כף החיים שם ס"ק כ"ו אפשר ליחיד לאמרם. ולדעת הבן איש חי טוב לומר ביחיד י"ג מידות בתרגומם הארמי "ואעבר ה' שכינתיה..." (כי תשא שנה א')

לסיכום:
אם אין מניין, או אם מתפלל יחיד אין לומר י"ג מידות אלא בטעמי המקרא. לדעת הרמ"א אין ליחיד לומר את הסליחות הקשורות עם י"ג מידות. הסליחות שהן בלשון תרגום לדעת המשנב"ר אין ליחיד לאמרם ולדעת כה"ח אומרם. ושאר הסליחות רגילים לכו"ע לאמרם בלי מניין או יחיד. ומה טוב להשתדל מאוד בימים אלו לאמר סליחות במניין, כדי שיזכה שתפילותיו יתקבלו כי תפילות ציבור אינן חוזרות ריקם.

כתבות נוספות