שאל את הרב

מחלוקות בעניין מכנסיים לבנות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/12/02 19:00 יז בטבת התשסג

שאלה

רב אחד מהאתר ענה תשובה לחברה שלי בקשר למכנסיים שזה מותר אם זה רחב. והרי הרב מרדכי אליהו בעצמו אמר שלא ניתן לחלק בזה ומה עוד שהוא לא הביא מקור לדבריו האם בכלל יש מקור לדבר כזה????

תשובה

שלום וברכה!!
ראי, קשה להתייחס לשאלתך בלי שראינו את תשובתו של אותו תלמיד חכם, מהם נימוקיו וטעמיו. אם הוא באמת תלמיד חכם אזי שכנראה יש לו את המקורות עליהם הוא מסתמך ולפיכך הוא פוסק שזה מותר. ולשאלה איך יכול להיות שהוא אומר שמותר בעוד שהרב אליהו אומר שאסור, הרי כל התורה כולה מלאה מחלוקות בין תלמידי חכמים (ואין כאן המקום להסביר את מהות המחלוקות שבתורה), ואולי הוא מסתמך על גדולי דור אחרים שדעתם שונה מדעת הרב אליהו. בשביל זה אמרו לנו חכמים 'עשה לך רב', כלומר תלך אחרי רבך והוא יפסוק לך בכל העניינים. שהרי אם כל אחד יוכל לבחור לעצמו בכל שאלה פסיקה של רב אחר, עלול להיות מצב שאדם יבחר בכל השאלות את הרב הכי מיקל, ועל אחד כזה אמרו חכמים "והכסיל בחושך הולך" (ראי גמרא מסכת ראש השנה יד עמוד ב). איננו חפצים לחשוב שההלכה היא עול עבורנו שאנו מחפשים כמה שיותר קולות. אנו מבקשים ללכת בדרך ה' לעשות רצונו. אין זה אומר שאנו צריכים לחפש את כל החומרות שיש. עלינו ללכת אחרי תלמיד חכם מוכר בהלכותיו ולהשתדל ללכת אחר פסיקותיו. אין זה אומר שאסור ללכת לפעמים לפי דעה שונה (אך יש להתייעץ על כך עם תלמיד חכם לפי שלפעמים פסק מסויים עלול להיות סותר פסק אחר ואנו לפעמים עלולים לנהוג שני דברים סותרים (דוגמא לכך ראי ברש"י בגמ' מסכת ראש השנה דף יד עמוד ב), אך הכיוון הוא להיות עקביים.
אוסיף להעיר, שגם בלי לראות את דבריו של אותו תלמיד חכם שפסק שמותר מכנסיים רחבות, נראה לי שגם אותו תלמיד חכם יאמר שאמנם הדבר מותר, אך כל אדם שיש בו יראת שמים ומעט רגישות לצניעות, לא 'יקפוץ' על ההיתר הזה.
כל טוב
ראובן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות