שאל את הרב

מחלוקות בהלכה או תורה אחת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/12/02 13:38 יג בטבת התשסג

שאלה

השאלה הבאה מציקה לי כבר זמן רב. אם התורה אחת היא וההלכה ברורה וכל היהודים מחוייבים אותו דבר. כיצד יתכן שאשאל רב מסוים שאלה אחת. ורב אחר את אותה השאלה וזו שאלה הילכתית, והתשובות תהיינה הפוכות. לדוגמא האם מותר לאישה להדריך בנים? אם זה אסור זה צריך להיות אסור על כל היהודים באשר הם ולא הגיוני שיהודי מסוים יענש על כך ואחר לא. אשמח אם תתיחסו למכלול השאלה ולא רק לדוגמא. תזכו למצוות

תשובה

שלום!
שאלתך טובה מאוד. ככל שתקרא על תורה שבע"פ, למשל בשו"ת החדש והמקיף של הרב אבינר או בספרי הרב הס, הדברים יתבררו. ובינתיים - רק על קצה המזלג: בתורה שבע"פ יש חלקים שונים בחלקם אין מחלוקת, למשל ב"הלכה למשה מסיני", ובחלקם יש מחלוקת, במה שנלמד מסברא. ה' רצה לשתף אותנו ביצירת תושב"ע, כמו שאנחנו אומרים בברכה: "וחיי עולם נטע בתוכינו". משל לכך - אמא טובה, שבמקום לעשות את העוגה לבד, משתפת בכך את ילדיה, דבר שגם משמח אותם וגם מלמד ומבגר אותם. לא כל אחד יכול להשתתף בתהליך הזה. רק חכמים שממיתים עצמם באהלה של תורה, בעלי שכל עמוק וחד, וגם מידות מזוככות. במקרה זה הסברה שלהם משקפת את רצון ה', גם אם הם חולקים זה על זה. "אלו ואלו דברי אלוקים חיים", כי כל אחד תופס נקודה אחרת, אמיתית במציאות. אדם שהולך אחר רבו, כשזה הולך אחרי הרב שלו, והדברים מובנים ומוסכמים- אין לו לחשוש מכלום. הוא מתקן את עצמו ומוסיף זכויות לישראל. העובדה שחבירו עושה אותו תהליך והולך לפי דרך פסיקה שונה - לא מורידה מערך המעשים של אף אחד משניהם. לא רק שאף אחד מהם לא ייענש, אלא שניהם יוסיפו לעצמם אורה ושמחה, וייבנו את העולם.
לגבי הדוגמא - הדרכת בנים - הרב אבינר תמיד מדגיש שכדאי לשאול תלמיד חכם שמכיר את המציאות במקום: הוא יעריך אם יש אפשרות שבנים ידריכו בנים ומיותר שבת תעשה זאת, או שזו הצלת נפשות מחילוניות או פשע ולכן זו מצווה גדולה.
כל טוב
טל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות