שאל את הרב

מוסר אנושי והצו האלוקי

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 24/12/02 03:06 יט בטבת התשסג

שאלה

לרב שלום.

אנחנו אומרים בתפלה לגבי התורה והמצוות שהן חיינו וארך ימינו, ובאמת בהסתכלות קצרה על אורך חיי היום-יום שלנו, אפשר להבחין בקלות שהתורה מדריכה אותנו בכל מצב ובכל זמן. התלות שלנו בצו-האלוקי (התורה, המצוות) קיימת תמיד.

{לצורך הענין אקרא לתורה והמצוות הנובעים ממנה בשם: "המוסר האלוקי"}.

שאלתי היא: האם ראוי לאדם לעבוד על מידותיו ע"פ המוסר האנושי, בטרם הוא עולה ונוהג ע"פ המוסר האלוקי? האם אין בהנהגה של התורה משום קפיצת מדרגה על המוסר האנושי?

את המוסר האנושי אני מדגיר בתור אמות מידה הראויות לאדם ע"פ שיקול ישר ושכלי. אני מודע ששיקול כזה לא אחיד, משום שטוב ורע הם מושגים שלצערנו מאוד ינדבידואלים מבחינת האנושות כולה, במיוחד בדורות האחרונים- שבהן 'טוב' ו'רע' משמשים בעירבוביה מבלי יכולת כמעט להבחין בינהם. אך עם כל זאת יש בי תחושה חזקה כי ראוי לנהוג כאדם טוב מבלי שום קשר לצו-האלוקי.

אשמח באם הרב יאכל לצרף מקורות אחדים לדבריו.

תודה, ויישר-כח.

תשובה

ב"ה כ"ב טבת תשס"ג

שלום רב!

אני מסכים לעיקרון שהמוסר האנושי הוא התשתית לקבלת תורה, ולכן ספר בראשית קדם לשאר ספרי התורה, כדאי לעיין בהקדמת הנצי"ב לפירושו "העמק דבר" לספר בראשית, שם הוא מסביר מדוע התורה פתחה בספר בראשית, כיון שהאבות נקראו "ישרים" ומספר זה ניתן ללמוד כיצד על האדם להתנהג בישרות ובדרך ארץ.
המידות הם בסיס לקבלת התורה, ולכן הרב חיים ויטל בספרו "שערי קדושה" כותב שהמידות לא נמנו בתרי"ג מצוות, כיון שהם התשתית לקבלת מצוות, כנראה שהרמב"ם שמנה חלק מן המידות בתוך המצוות. כדאי לעיין בהערות של הרב הנזיר בסוף "אורות הקדש" - הראי"ה קוק חלק ד'.
הרב קוק ב"אורות הקדש" חלק ג' -מוסר הקדש כותב:
דבר מוכרח הוא שיסגל האדם לעצמו את המוסר הטבעי
הפשוט, בכל רחבו ועמקו, ואת יראת ד', ותמצית הטהור של האמנה הפשוטה, וכל מדותיה ברוחב ובעומק, ועל גבישתי הסגולות הללו יבנה את כל מעלות רוחו העליונות.

ברור שכיון שהמוסר הטבעי לא פועל אצל כל אדם בצורה נאותה, כי לעיתים האדם התרגל להתנהגויות שליליות, יש ללמוד מתוך התנ"ך ודברי חז"ל כיצד לפתח את המוסר הטבעי, ובודאי שהאדם צריך ליזהר מלעבור על איסורי תורה, שהם עלולים לפגוע במוסר הטבעי.

בבנין השלם הוא פיתוח המוסר הטבעי ועל גביו המוסר האלוקי ובסופו של תהליך יתברר שהמוסר הטבעי הוא מתנת אלוקים, הדברים יתאחדו.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות