שאל את הרב

מוסריות

חדשות כיפה הרב שי פירון 28/11/01 11:31 יג בכסלו התשסב

שאלה

שלום, בתור חבר בתנועת 'בני-עקיבא' התעוררה בי השאלה: האם חברה מעורבת מותרת ?

תשובה

ב"ה

שלום לך ,
אסף.

שאלת ךנידונה פעמים רבות, גם במסגרת אתר זה.
מכל מקום אשיב לך על שאלתך בתמציתיות:

א. להלכות צניעות מקום חשוב בבנייתה של חברה מוסרית וצודקת. הלכות צניעות הינן מוסג רחב ומקיף הכולל תחומים שונים. ביסודם עומדת המגמה להוביל את האדם לשתי מטרות: האחת קשורה בנקיות וטהרת המחשבה והשניה קשורה במידת הענווה המאפשרת לאדם להקשיב לאלוקיו, להקשיב לזולתו ולהקשיב לעצמו. הבלטת "האני" עלולה לסכן את היחיד ולמנוע ממנו להפנים את הערכים המרכזים שבחיינו. מסתבר ששני הטעמים הללו חוברים זה לזה ומשלימים זה את זה.
בעקבות הנ"ל, בעיקר בשלבי ההתבגרות של האדם בהן הוא נקרא להקשבה ולזכות המחשבה, חברה מעורבת לא מועילה ליחיד ובנין אישי שלם.

ב. תנועת בני עקיבא הינה דבר קדוש וטהור שהוביל רבים לאהבת תורה וליראת שמים, שסייע להפצת תורה. תנועת בני עקיבא הינה תנועה שמכוחה הוקמו ישיבות ואולפנות ישובים ומוסדות של צדקה וחסד. אין לי מוסג איך היתה נראית החברה הישראלית ללא בני עקיבא!

ובמיוחד, בימים אלה, ימים בהם ההתלבטות הדתית של חלק מבנינו ובנותינו, ימים בהם החשיפה לתרבות זרה וקלוקלת הינה רבה, רבה מידי, יש לתנועת בני עקיבא ערך כפול ומכופל.

איך מיישבים את שתי התשובות הנראות כסותרות?

אנו נמצאים בימים מסובכים, מורכבים, שבהם אנו צריכים למצתוא את האיזונים הנכונים בין המגמות השנות. בני עקיבא איננה תנועת נוער הפועלת בדיעבד!
בני עקיבא הינה תנועת נוער הפועלת לכתחילה כשהמציאות כולה היא בדיעבד!
לכן, כתפיסה ציבורית, עלינו לחזק את התנועה, לעודד את החברים בה ולדאוג לכך שהאמונה בצדקת הדרך תלך ותגבר.
אם ישנם יחידים המרגישים שהתעלו והשהות בתנועה מפריעה להם להתקדמות האישית הרי שאז יש להתוות להן דרך שונה ויחודית. כמו כן, יש לבחון את השאלה ביחס למקום המגורים ולאוירה ה כללית שיש במקום.

כמובן, שמי שמודע לבעייתיות של תנועת נוער מעורבת, יוכל להשפיע מטובו ולסייע ב בניית גדרים נכונים.

בכל מקרה, חלילה למי שנמצא בסניף או התנועה נפרדת לחשוב כאילחו הוא "דתי יותר", "מקפיד יותר".
מעבר לעובדה שזה לא בהכרח נכון, כבר הסברנו שהמטרה המרכזית היא...צניעות!


כל טוב,


שי

כתבות נוספות