שאל את הרב

מה חשיבותה הגדולה של ארץ ישראל?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/01/02 08:28 כב בטבת התשסב

שאלה

על השאלה:" מה אנחנו עושים פה בארץ ישראל?" יש תשובות רבות, והמרכזית שביניהם היא: שלא"י ישראל יש ערך מיוחד, זו לא רק "עיר מקלט", אם כן, מהו ערכה המיוחד של א"י שלמענו אנו שופכים דם רב כל כך?

תודה

אילה

תשובה

שלום אילה.
במבט ראשון ארץ ישראל באמת נראית כמו כל הארצות. יש לה עפר כמו בכל ארץ אחרת, אויר כמו בכל ארץ אחרת, וגדלים בה פירות כמו בכל ארץ אחרת.
אך היא שונה. זו היא ארץ עם נשמה. זו היא ארץ שהמהלך על עפרה ארבע אמות יש לו חלק לעולם הבא, שאוירה מחכים, שהאוכל מפרותיה "ניזון מקדשות השכינה וטהרתה"(כמו שכותב הב"ח בשו"ע או"ח סי' רח'), ושישיבתה 'שקולה כנגד כל המצוות'.
התורה פותחת בסיפור הבריאה שבא ללמדנו את זכותנו על הארץ (רש"י הראשון – "כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים"), ומסתיימת במשה רבינו שמתחנן להיכנס לארץ, אך זוכה רק לראותה מרחוק. הציווי הראשון לאברהם, אבי האומה, היה ללכת לארץ ישראל. גדולי הרבנים היו מנשקים את אבניה ומתגלגלים בעפרה מרוב אהבה – "כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו".

כי על אף שזו נראית בסך הכל אדמה – יש בה נשמה! זו היא ארץ שלא מסוגלת לסבול רשע – "ותקיא הארץ את יושביה". הרמב"ן כותב על סדום ועמורה שאם היו בחוץ לארץ – לא היו נחרבות! רק בגלל שהיו בארץ הם נחרבו. הארץ הזו לא מסוגלת לסבול שחיתות כזו.
אך גם כשגלינו בגלל חטאינו הארץ שמרה לנו אמונים במשך אלפיים שנה ולא נתנה פרותיה לאף עם אחר (עייני ברמב"ן על הפס' "ושממו עליה אויביכם"(פר' בחוקותיי)!). עמים רבים ניסו ליישבה לכל אורך ההיסטוריה כשהיינו בגלות ואף אחד מהם לא הצליח. וראה זה פלא, ברגע שעם ישראל חזר לארץ אחרי אלפיים שנות גלות (כמו שחזו לו נביאיו, שזה פלא בפני עצמו), הארץ פורחת לקראתו, ממש כמו אם שכשנולד לה תינוק באופן טבעי הגוף שלה מתחיל לייצר חלב כדי להניק אותו. כך ארץ ישראל כשנותנת פרותיה בעין יפה זה סימן הגאולה!!! (סנהדרין צח'). עם ישראל הצליח להקים כאן בכמה עשרות שנים בודדות מדינה מפותחת מבחינה כלכלית, צבאית, טכנולוגית וחקלאית כמו שלא הצליחו אלפי שנים לפניו.
ישנו איזהו קשר חיים בין הארץ לעם. כשהם נפרדים – שניהם נובלים, וכשהם יחד – הם פורחים. ישנה נשמה אחת המחייה את שניהם. שתיהן הן יצירות מיוחדות של הקב"ה לשם הגשמת תכלית העולם – "כי בחר ה' בציון", "כי יעקב בחר לו יה". רק כשהעם יושב בארץ וקשור אליה יוכל למלא את ייעודו ולהיות לעם סגולה אור לגויים – "גוי אחד בארץ" (בזוהר: בארץ הם גוי אחד, בחו"ל אינם גוי אחד"). לכן חשוב כל כך הקשר שלנו עם הארץ וככל שעוד ועוד יהודים יהיו בה, כשכל חלקיה בידינו – זה מקרב את העולם כולו אל תיקונו.
יש עוד הרבה מה להאריך בעניין, ויש ללמוד את עניינה של ארצנו במקורות הרבים שקיימים על כך. אוכל רק להמליץ על הספרים: אמונות א עמ' 83–102, אמונות ב עמ' 124–150, "עמו וארצו" של הרב אבינר, אש–מח חלק ב' עמ' 94, שעוסקים בכך.
ניסיתי רק לגעת קצת בעניין ולהראות שארץ ישראל איננה דבר פשוט כמו שנראה למראית עין. ככל שנדע יותר את ערכה ואת מעלתה ונתקשר אליה כך נזכה להתקרב יותר אל הקב"ה ולזכות לגאולה במהרה בימינו. אמן.
כל טוב
חברים מקשיבים

כתבות נוספות