שאל את הרב

מה הסיבות לחזרה בשאלה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/06/01 22:54 ט בתמוז התשסא

שאלה

לכבוד חברים מקשיבים שלום,

בחברתינו יש בתקופה האחרונה חזרה גדולה בשאלה האם הסיבות הן: בגלל תרבות המערב? אם כן, מהי תרבות המערב? או בגלל מחנכיה בתנועות נוער (בני עקיבא), או מחנכיה בבית הספר, ישיבות ואולפנות וכו' או בגלל פתיחותם של בני הנוער עם החברה החילונית?

אשמח לקבל תשובה מהירה

יוסי.

תשובה

שלום יוסי,
לשאלתך מהי סיבת ה"חזרה בשאלה" בחברה הדתית, לכאורה היינו אומרים שהסיבה היא פיתויי היצר, החברה ה"חילונית" נראית במבט שיטחי מבחוץ קוסמת מאוד לחבר'ה צעירים, היא נראית כחופשית יותר, ופתוחה. נוסף לכך, יש בה סיפוקים מיידיים לתביעות היצר, שבגיל ההתבגרות הוא בשיאו.
ודאי שיש בזה משהו נכון, אבל, לא נראה לי שהיצר הוא הסיבה, הוא אומנם מתסיס ומחריף את הבעיה, אבל הוא לא הסיבה עצמה. ראיה לכך אפשר לראות מכך שאותם חבר'ה שעוזבים את הדת, במקרים רבים מוצאים אותם אח"כ ביחידות מובחרות בצה"ל, ובעוד מקומות מפתח שבהם הם תורמים רבות לחברה. מי שמסוגל להתמודד עם קשיים של מסלול בסיירת, הוא אדם שמסוגל לכבוש את ייצרו. אם כך מדוע הוא הולך אחר ייצרו במה שנוגע לקיום המצוות?
נראה לי שהסיבה היא שכאשר הוא הולך לסיירת, הוא יודע מדוע הוא עושה זאת, בישיבות ובאולפנות מצליחים לחנך לרצון לתרום לעם ישראל ומדינת ישראל, ולכן כאשר החבר'ה מגיעים לצבא הם חדורי אידיאלים. נוסף לכך, אי אפשר להכחיש שמי שהולך לסיירת זוכה להערכה רבה בחברה הדתית ובשביל הערכה מוכנים לעשות הרבה.
לגבי קיום תורה ומצוות לצערנו רוב הנוער לא נפגש עם התורה בצורה אמיתית, כשאני נפגש עם אדם שאומר לי שאינו מאמין, אני שואל אותו מי זה האלהים שהוא לא מאמין בו, כשהוא מסביר לי מי זה אלהים בעיניו, אני אומר לו: באלהים הזה גם אני לא מאמין!!!
לרובנו יש ציורים מאוד קטנוניים מהי התורה, אבל התורה היא עמוקה בהרבה ממה שתיכוניסט ממוצע מכיר, ובהרבה מקרים גם הר"מ שלו אינו יודע להראות זאת. לכן מה שהם עוזבים זה לא את התורה, אלא את מה שנראה להם שהוא התורה. אם מסתכלים מבחוץ התורה נראית כעבדות למצוות, ורק מי שמכיר את הדברים מבפנים, אחרי הרבה לימוד, מגלה את החופש והאושר האמיתי, דווקא בקיום המצוות.
כשיש אידיאל גדול מוכנים להשקיע מאמץ רב (כמו שאמרנו לגבי היחידות המובחרות בצבא), אבל כשלא מכירים את האידיאל הגדול של התורה, והיא נראית כמערכת שרק אומרת לי מה לעשות כל היום, ודאי שלא מוכנים להשקיע.
נוסף לכך, לצערנו עדיין רבים אינם מעריכים את לומדי התורה. ישנם מקומות שאף לועגים למי שמדקדק בקיום מצוות. לכן, לא רק את מרכיב האידיאל חסר פה, בשביל שהאדם יסכים להשקיע מאמץ, אלא גם את העידוד מהחברה.
אני מקווה שלאט לאט יתחילו ללמוד בישיבות התיכוניות ובאולפנות אמונה ברמה גבוהה יותר, ואז אנשים יזכו לטעום מהגודל העצום של התורה, ויגלו שהחופש שהתורה מעניקה הוא גדול בהרבה מהחופש שמציעה החברה המערבית, שהוא חופש שבו אדם מרוויח הנאות רגעיות אבל מפסיד את האושר הנצחי והשלם (לדוגמא, ראה איך נראות מערכות הנישואים בחברות המתירניות ביותר). וכן אני מקווה שנתחיל לכבד לומדי תורה, ולרצות להיות כמותם.
בברכה
אריק, חברים מקשיבים

כתבות נוספות