שאל את הרב

מה הם משיח בן יוסף ומשיח בן דוד ?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/10/01 07:46 ט בחשון התשסב

שאלה

מה ההבדל בין משיח בן דוד למשיח בן יוסף? ולמה צריך שניים.

יוני

תשובה

שלום וברכה!
לכאורה הדבר באמת תמוה, מדוע אנו צריכים שני משיחים, והרי תכלית הגאולה היא שיהיה ראש ונשיא אחד לכל עם ישראל כלשון הכתוב "ודוד עבדי נשיא להם לעולם" ?!
משיב על כן מרן הרב ראי"ה קוק זצ"ל במאמרו 'המספד בירושלים' (מאמרי ראי"ה עמוד 94): כידוע הקב"ה יצר את האדם משני חלקים, האחד גשמי - הגוף, והשני רוחני- הנשמה.
כדי שהנשמה תוכל לפעול ולהופיע בעולם הגשמי שלנו היא זקוקה לגוף בריא וחזק כדי להתגלות בו. אם הגוף חלש וחולה האדם לא יוכל להתעסק בפיתוח אישיותו הרוחנית ולא יוכל להוות כלי להופעת הנשמה. וכמובן שהדבר נכון גם לצד השני. הגוף לא יכול לחיות חיים רוחניים בריאים בלי הנשמה. לסיכום, יש צורך בשלמות של שני הצדדים לצורך חיים שלמים שימלאו את יעודם.
לכן, חשוב הוא שיהיו כוחות באדם שחלקם יתרכזו בפיתוח כוחות הגוף, וחלקם יתרכזו בפיתוח ושכלול הנשמה. כי אם כח אחד יתרכז גם בפיתוח הגוף וגם בפיתוח הנשמה - כוחותיו יתפזרו ועוצמת ההשפעה תהיה נמוכה מאשר אם יש כוחות נפרדים שמתמחים בפיתוח הגוף, וכוחות נפרדים המתמחים בפיתוח הנשמה. משל לדבר: ברור הוא שבמקרה של כאב באבר מסוים בגוף , כגון האוזן, עדיף לאדם ללכת לרופא שזו התמחותו הבלעדית - רופא אוזניים, ולא לרופא כללי כיון שידיעת הרופא הכללי בטיפול אוזניים בודאי פחותה מידיעת רופא האוזניים.

הדברים הללו כשם שהם נכונים לגבי הפרט, הם נכונים גם לגבי כלל עם ישראל- יש כוחות שעיקר תפקידם הוא בפיתוח הצד הגשמי של עם ישראל וארץ ישראל, ויש שעיקר תפקידם הוא בפיתוח הצד הרוחני של עם ישראל.
יוסף, כפי שרואים במקורותינו, התמחותו היא בפיתוח הצד הגשמי ("יוסף הוא המשביר", הוא זה שהיה מלך על מצרים ודאג למזון לכולם), ויהודה התמחותו היא בפיתוח הצד הרוחני של עם ישראל, "היתה יהודה לקדשו". ומסביר הרב זצ"ל שמשיח בן יוסף הוא זה שבונה את ארץ ישראל מבחינה הגשמית, ומשיח בן דוד הוא זה שיבנה את עם ישראל ואת העולם כולו מבחינה רוחנית. יש להעיר שהמשיח הזה לא מחויב שיהיה דווקא בן אדם אחד ספציפי, אלא מדובר בכוח שיכול להתגלות גם דרך אנשים רבים במשך דורות. אך, כמובן שמלכות הנצח שייכת למשיח בן דוד, וכמו שהנשמה היא זו שצריכה לכוון ולשלוט בגוף להדריכו בדרך ה'.

כל טוב ובצפיית ישועתנו במהרה,
אילן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות