שאל את הרב

מהי מלחמת גוג ומגוג?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/07/01 15:04 יא בתמוז התשסא

שאלה

מה משמעותה של מלחמת גוג ומגוג? האם היא מוחשית? ומה המקורות שמהם נלקחה התשובה?

תשובה

: שלום לך,
אחד המושגים המפורסמים , אך יחד עם זאת עלומים סביב עניין 'אחרית הימים' הוא: "מלחמת גוג ומגוג".
כמו לעניין אחרית הימים שכותב עליו הרמב"ם בהלכות מלכים פרק י"ב הל' ב': "... וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומין הן אצל הנביאים, גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים" - כך גם עניין 'מלחמת גוג ומגוג',. והרמב"ם מגיע מתוך כך להדרכה מעשית:
"ועל כל פנים אין סידור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת, ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן, ולא ישימם עיקר, שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה... אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר, כמו שבארנו".
הרמב"ם מדריכנו לא להיכנס לפרטים אלא ללמוד ולהאמין בתהליך הכללי, החשוב הזה, ולכן, כמו שהיטבת לשאול, חשוב לנסות ולגעת בעזרת המקורות במשמעות הכללית של התהליך כפי שגדולי ישראל הבינו אותו, אך יחד עם זאת בזהירות ובעדינות הראויה:

בתחילת ההלכה כותב הרמב"ם כך: "אמרו חכמים: אין בין העולם הזה לימות המשיח - אלא שיעבוד מלכויות בלבד.
יראה מפשוטן של דברי הנביאים שבחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג, ושקודם גוג ומגוג יעמוד נביא ליישר ישראל ולהכין ליבם שנאמר: "הנה אנוכי שולח לכם את אליה וגו'...".
מה הוא פשט דברי הנביאים שמהם למד הרמב"ם על מלחמת גוג ומגוג?
ביחזקאל ל"ח מוזכרים במפורש השמות "גוג" ו"מגוג" בהקשר של אחרית הימים (בפס' ב'): "בן אדם שים פניך אל גוג ארץ המגוג נשיא ראש משך ותובל, והנבא עליו...".
ע"פ המפרשים בפרק זה מתוארת חלק ממלחמת גוג ומגוג העתידית (ושניתן להבינה ממשמעות הפסוקים גם ביחזקאל ל"ב, ל"ט, זכריה י"ד וסוף ספר דניאל).
המלבי"ם שם כותב כך:
"כי ניבא יחזקאל שבאחרית הימים ילחמו כל העמים סביב לירושלים, ויהיו הלוחמים מצד אחד... הישמעאלים, והלוחמים מצד השני... אדום... וכולם יהרגו איש את אחיו ויפלו בנופלים.
...וגוג וכן ארץ המגוג לא ידענו עתה מי הם... והם יתעוררו באחרית הימים אחר שיתיישב ישראל בארץ ישראל וישבו בשלווה...".
הגמרא במספר מקומות מתיחסת בקצרה למלחמת גוג ומגוג (בברכות י., ע"ז ג:, סנהדרין צד.,צה:, שבת קיח. ועוד).
המהר"ל מתייחס לגמרות אלו ומבארן (ב'חידושי אגדות', וב'נצח ישראל' פרק מ"ג) תוך התייחסות לצד האמוני הפנימי שמסתתר במלחמה זו:
ב'נצח ישראל' פמ"ג כותב כך: "כמו שלעתיד יהיה גוג ומגוג מבלבל כל האומות , ויביאם על מלך המשיח. ואין עניין משיח רק שיהיה מבטל כח האומות, אחרי שהם יבואו עליו לבטל אותו".
ובהרחבת יתר ב'חידושי אגדות' לסנהדרין צה: "... דבר זה ידוע כי ה' יתברך הבדיל בין ישראל ובין האומות, ושני דברים הנבדלים הם מתנגדים זה לזה... ולעתיד בימי גוג ומגוג הוא סוף ותכלית ההתנגדות הזה, שאז ימשלו ישראל על האומות, ולפיכך בימי גוג ומגוג יבואו כל האומות על ישראל, בשביל כי ישראל באים לבטל אותם לגמרי."
הצרה לישראל - גם מפשט הפסוקים בזכריה י"ד ובמפרשים שם, ובפרק האחרון של דניאל, וכן בגמ' בשבת קיח. "ניצול ממלחמת גוג ומגוג" - משמע שיהיו שלבים במלחמה - שיהיו צרה גדולה לישראל.

לסיכום:
חלק ממשמעויות המלחמה:
א. התבררות היחס שבין ישראל לעמים. שליטתם של ישראל והאמונה בה' בכל העולם כולו.
ב. גודל האמונה והביטחון בה' בגאולה האחרונה שהקב"ה לא יעזבנו ביד צר ויצילנו בדרך ניסית גם כאשר כל העולם נגדנו.
ג. תהליך התשובה שמחויב בעם ישראל כהכנה מיוחדת לתקופה הקשה וכדברי הרמב"ם: "ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל להכין ליבם".
מוחשיות המלחמה
מפשט דברי הרמב"ם וכפי שהוא והמפרשים הבינו בפשטות הפסוקים נראה שהמלחמה תהיה מציאותית ממש.
חשוב להדגיש שיקדם לה רקע רוחני חדש לחלוטין בעם ישראל: לפי הרמב"ם - נביא ולפי המהר"ל מלך המשיח.
עם כל זה נשוב על דברי הרמב"ם: "וכל אלו הדברים... לא ידע אדם איך שיהיו עד שיהיו".
בברכה
אברהם, חברים מקשיבים

כתבות נוספות