שאל את הרב

מהי ההוכחה שיש א-להים?

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 07/12/10 02:53 ל בכסלו התשעא

שאלה

בתוך תוכי אני יודעת שיש אלוקים

ואני גם מאמינה בו .. אבל לפעמים אני תוהה לעצמי , וקשה לי! אני לא בטוחה , ואני גם ילדה דתייה וכששואלים אותי אנשים ,חברים או דודים שחלשים בדת ורוצים לשמע עליה .. מצפים ממני לתשובה כי אני הרי "הדתייה" פה!

אני לא יודעת מה לענות , כי לי בעצמי יש את אותה שאלה: יש אלוקים ? ואם כן .. איך יודעים זאת?! מה ההוכחה לזה? איך אני יכולה להאמין ב100% שזה נכון .. מבלי להתבלב ולפעמים להגיע למצב של הכחשה ?!

בבקשה זה חשוב לי מאוד ואשמח אם תענה:)

תודה!

תשובה

שלום סיון,

תודה על שאלתך.
א. את לא חייבת להיות "דתיה" בשביל אף אחד - רק בשביל עצמך. את גם לא חייבת להיות זאת שבגלל שמכירים אותך במשפחה כמי שמתחזקת, את זאת שחייבת לדעת תשובות לכל השאלות. ומי בכלל יודע את התשובות לכל השאלות?! אני מכיר חילונים ודתיים הטוענים שיש להם את כל התשובות, ותמיד נראה לי שגם אלה וגם אלה אינם אמיתיים עם עצמם. רבי נחמן מברסלב כבר כתב שיש שאלות קשות על האמונה בא-לוהים שרק אדם חכם יכול לענות עליהם, ויש שאלות על האמונה שאין מי שיכול לענות עליהם. בשביל שאלות כאלו אדם צריך לשהות לפעמים קרוב לאדם צדיק, אדם אמיתי, ודרכו יחוש את מידת ההתקשרות לא-לוהים. שהרי בעולם בו א-להים נמצא בהסתר באופן עקרוני לא יכול להיות תשובות לכל השאלות.
על כן את חייבת להיות קודם כול אמיתית עם עצמך - זוהי המידה שהיא בסיס לאמונה תמימה אמיתית. תהיי אמיתית בשביל עצמך ולא מי שחייבת לייצג אף אחד בשביל אף אחד.
ב. אין הוכחה ב100% שיש א-להים. אם הייתה כזאת אזי א-לוהים היה מבטל את הבחירה החופשית שלנו. והרי הדבר הכי יקר לו הוא הבחירה שלנו, שנרצה אותו, נחפש אותו ונתעלה בדרך אליו. בלי יסוד הבחירה, אם הכול היה ברור כשמש, מה היתה התועלת בחיפוש ומה הייתה המשמעות שלך הדרך הנפלאה אליו!?
ג. ועוד - בוא נניח שהיינו יכולים להוכיח את האמונה ב100% - מה היינו מרוויחים מכך? כמעט כלום! שהרי האמונה איננה רק הידיעה שיש א-לוהים אלא המפגש אתו והתחושה שהוא מעוניין בנו, רוצה במעשינו ובהתקשרות בינינו. אני יכול להוכיח לאחרים שאשתי קיימת (אני מראה להם את החלות הנפלאות שהיא אופה לשבת וכמובן הם יכולים לראות אותה). אבל אינני יכול להוכיח לאף אחד שהיא אוהבת אותי, ושאני אוהב אותה. אמונה היא לא רק ידיעה שיש א-לוהים, אלא שיש קשר ביני לבינו ובינו לביני. איך אפשר להוכיח דבר שכזה ב100%? כמו בין איש ואישה יש רק לבנות קשר, לבנות שוב ושוב, לאורך שנים - ומתוך הבנייה לחוש ממש שדבר מה יקר מאוד הולך ומתהווה, הולך ומשנה את עצם קיומי מהיסוד.
ד. ואחרון אחרון - שמעתי במו אוזני מהרב סולובייצ'ק על החשיבות של השאלות בענייני אמונה ואף בחשיבות של הספק. כל הגמרא מלאה בשאלות ובספקות. מה זה יהודי אם לא אדם ששואל שאלות על הקיום בכלל ועל קיומו בפרט? גם הנביאים שאלו שאלות קשות מאוד.
האם בגלל שאלות טובות יש לבטל קשר? לפעמים יש שאלות שאני שואל את עצמי על הקשר עם אשתי - אך תמיד מתוך חיפוש להעמיק את הקשר. יותר מזה הרב קוק כותב שהדרך אל "הוודאי" היא "האולי". כלומר, אם אנחנו באמת רוצים קשר גם המקום שממני אני שואל וגם תוכן השאלה תמיד מוליכים אותי לשלב הבא, העמוק יותר של הקשר. כמו שהרב קוק כותב - נהר האולי מוליכה אותנו אל הדרגה הבאה של הוודאי - וכך הלאה וכך הלאה.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות