שאל את הרב

למה שלבורא עולם יהיה איכפת מאחד כמוני? מי אני בכלל?

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 28/08/12 12:44 י באלול התשעב

שאלה

למה שלבורא עולם יהיה איכפת מאחד כמוני?

מי אני בכלל?

תשובה

כי אתה הבן שלו, ומי שיש לו ילדים יודע כמה ההורים אוהבים את ילדיהם, גם בלי שיהיו הכי חכמים או הכי מוצלחים. בעיני כל הורה הילד שלו הוא הכי אהוב ומוצלח. וכמו כן, כביכול, אנחנו בעיני ה', גם אם אנחנו לא הכי מוצלחים או לא הכי יודעים להתבטא.

מכתב מרגש בעניין זה מצאנו במכתבי רבי נתן לבנו ("עלים לתרופה" מכתב רנ"ד) וכך הוא כותב:

"רוב שלום לאהובי בני חביבי מורנו הרב יצחק שיחיה,

...לאשר ידעתי עוצם תשוקתך לשמוע דברי אמת, אמרתי להודיעך מעט משיחתנו בשבת קודש העבר, מגודל מעלת הדיבור והשיחה לפניו יתברך. והזכרתי מה שראיתי במדרש פרשת ויקרא פרק ב', שמביא שם הפסוק "הבן יקיר לי אפרים, אם ילד שעשועים, כי מידי דברי בו זכור אזכרנו עוד". ואיתא (ומובא) שם: "איזה (הוא שנקרא) ילד שעשועים? כבן שניים או שלוש שנים, וחד אמר (מפרש אחר סובר שמדובר בילד) כבן ארבע ובן חמש שנים. ופירשו שם המפרשים, שאחד שאמר "כבן שתיים או שלוש שנים",שאף על פי שתינוק כזה אינו יכול לדבר כי אם ברמז ומדבר חצי דיבור, אף על פי כן אביו משעש בו בדיבוריו וממלא חפצו. וחד אמר "כבן ארבע וחמש שנים", שאז דיבורו שלם ומבקש מאביו בפה מלא: "תן לי חפץ פלוני" או חפץ פלוני ואביו ממלא בקשתו.

ואף על פי שאין מבואר שם בפירוש כל כך, ביארתי העניין יותר, כי אני בעניי הוצאתי מזה התעוררות הרבה לעניינינו, למה שהזהירנו הוא זיכרונו לברכה לפרש שיחתו לפניו יתברך בכל יום, כי תהילה לא-ל הבנתי ממדרש זה התחזקות והתעוררות עצום לזה. כי מובן מבואר מזה, שאפילו כשאדם אינו יכול לדבר כלל לפניו יתברך ולפרש שיחתו היטב, אף על פי כן יקר בעיניו יתברך אפילו אם מדבר ברמז ובחצי דיבור כמו תינוק בן שתיים או שלוש שנים.

ולפעמים וזר ה' יתברך ומדבר דיבורים שלמים, כתינוק בן ארבע או חמש שנים, וכך ישראל יקרים בעיניו כשמדברים ומשיחים צרכיהם לפניו, ונקראים "ילד שעשועים".

...והבן היטב לקיים כל זאת בפשיטות, כי הוא חייכם לנצח. כי אי אפשר לעבור זה העולם בשלום, כי אם על ידי זה שכתבנו כאן, כי אין כוחנו אלא בפה.

דברי הכותב
נתן מברסלב".


ולא רק שאיכפת לו מאיתנו, גם אם אנחנו לא מושלמים. רבי נתן כותב עד כמה התפילות שלנו יקרות בעיניו, אפילו תפילה אחת, עד שאין דבר בכל העולמות שישווה לה:
"חזק בני וחזק, ללכת בדרך הזה לדבר הכיסופים דקדושה בכל יום. ותאמין שאיך שהוא, גם הדיבורים שלך יקרים מאד בעיני השם יתברך, כי הוא ברחמיו מתאווה גם לתפילתך, כי כל העולמות עם כל עבודתם הגדולה אינו עולה אצלו יתברך כלל כנגד שיחה אחת ותפילה אחת של בן אדם שבזה העולם השפל" ("עלים לתרופה" מכתב ר"ב).

כתבות נוספות