שאל את הרב

למה ללמוד גמרא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/04/01 22:28 ל בניסן התשסא

שאלה

מדוע אנו מתרכזים בלימודי הקודש דוקא בלימודי הגמרא? מדוע לא מתרכזים בדברים שיותר מובנים לנו כגון הלכות שבת ותפילה.מה זה יעזור לי עכשיו לדעת דיני שור שנגח או פועלים שברחו לבעל הבית? למה בזה אני צריך להתרכז ולא בדברים יותר מעשיים?

תשובה

שלום לך.
לשאלתך "מדוע אנו מתרכזים בלימודי הקודש דוקא בלימודי הגמרא ", קודם כל צריך לברר מהי בכלל הגמרא:
פרוש המילה גמרא בעברית הוא תלמוד וזהו הביטוי המקורי והנכון ללימוד תורה שבעל פה. בברכת "אהבה רבה" אנו מתפללים "ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל...את כל דברי תלמוד תורתך", מסביר הרב קוק שזהו "המשך תורה שבעל פה שנלמד בישיבות" .
במתן תורה קבלנו מאת ה' "שתי" תורות: תורה שבכתב ותורה שבעל פה , תורה שבכתב צופנת בתוכה את האידאלים האלוקיים העליונים שהם המציאות הפנימית והמגמה המוסרית של הבריאה כולה , אך זה עדיין בפנים ולא מתגלה בהופעת החיים בפועל. משמעותה של תורה שבעל פה הוא במובן מסויים עוד יותר אמיץ, חי, ועמוק מתורה שבכתב , כי תורה שבעל פה עניינה זה לקיחת האדאלים האלוקיים העליונים והורדתם לחיי המעשה, המשמעות של דבר זה היא הרבה יותר מהפכנית ומרעישה ממה שאנו יכולים לתאר, זה אומר שעל ידי תורה שבעל פה אנחנו יורדים לתוככי המציאות החומרית עם כל סיבוכיה ומבואותיה האפלים ומאירים אותם באור המוסר האלוקי , זה המשמעות של לחיות חיים אינסופיים בגבולות של זמן ומקום,לרדת לפרטי החיים המעשיים ולהביט עליהם במבט אלוקי.
בברכת התורה אנו מברכים "וחיי עולם נטע בתוכנו" , מפרש השו"ע(או"ח סי' קל"ט
סעי' י') - "הוא תורה שבעל פה", מסביר הרב צי"ה קוק: "המובן של 'בתוכנו' אינו בתוך כל אחד ואחד באופן פרטי , אלא בתוך כלל ישראל. רבנן ותלמידיהון ותלמידי תלמידהון, הישיבות והרבנות, הם הם תורה שבעל פה. התורה שבעל פה היא התורה החיה בתוכנו בכל דורותינו, דבר ה' החי בקרבנו. ממקור תורה מן השמים, דבר ה' מתגלה בתוך כלל ישראל לדורותיו, באופן חי, דינמי וצומח."
משמעות הדבר שתורה שבעל פה כשמה כן היא - זרם החיים הפנימי של האומה כולה שתכניו צומחים וחיים במשך כל הדורות ומועברים בעל פה מרב לתלמידיו, מדור לדור , בדינמיקה חיה וסוערת של "ויכוחים ורעש , הלכה ואגדה. האם זרם חיים יכול להיות שקט? גם בתוכנו אין שקט, אלא פעילות בלתי פוסקת במח, בלב ובמרוץ הדם. כך גם הגמרא היא מבוך של זרם חיים השופע על רבנן ותלמידיהם, זרם של אמונה, זרם של חקר המשפט והצדק. ככל שאתה מתקשר ונאחז בזרם החיים הזה , ככל שאתה מתמלא בחיוניות של תורה שבעל פה, יותר אתה משתכלל ומבריא ביהדותך. 'אשרי האיש אשר... בתורת ה' חפצו, ובתורתו יהגה יומם ולילה'. " , לכן מובן מדוע במשך דורות לא נתנה תורה שבעל פה להכתב, שהרי אי אפשר לכתוב בספר...חיים, אלא שבמשך הזמן סמוך לחורבן הבית, תכפו הצרות על עמנו, וחכמים ראו בדאגה שהתורה משתכחת מהאומה , וא"כ "עת לעשות לה' הפרו תורתך" במשך תקופה ארוכה, של מאות שנים, עסקו בסידור תורה שבעל פה בצורה של כתב, וזו המשנה ואחריה הגמרא. אך בכוונה לא סודרה הגמרא בסדר הטכני, המערבי, הקר שלצערנו אנו כ"כ מורגלים אליו כי "הגמרא אינה ספר רגיל, היא ספר חי , מלא חיוניות. היא "חיינו ואורך ימינו" .
הזמן כבר אזל, והתשובה - אפשר לומר - רק החלה , אבל אולי זה טוב שכך , כי להבין ולהפנים באמת מה זה גמרא אפשר רק ע"י הלימוד והשקידה בה בפועל בעמל יומיומי בלתי פוסק.
אסיים בדברי הרצי"ה קוק: "אשרי מי שמצליח להרבות בלימוד גמרא, לחטוף כמה שאפשר שנים של בריאות, שנים של חופש וחרות, שנים של שלמות כוחות המחשבה והלב. אשרי מי שזוכה לשנים של קניין תורה על-ידי שיעורים ולימוד עם חברים. אשרי מי שמקיים: 'אמת קנה...' , בתוך הישיבה, מתגדל יותר ויותר, ומתוך כך גם נותן לאחרים, ומזכה את הרבים בכל מלוא רוחב הארץ." , בהצלחה.

הערה: דברים אלו הם נקודות למחשבה שראוי להרחיב בהם. לא ניתן למצות נושאים יסודיים ועמוקים במספר שורות בלבד . אנו ממליצים לקרוא על כך בספרים, לשמוע קלטות בנושא או לדבר אישית עם רב.
וכמובן אם יש צורך תמיד אפשר לפנות אלינו - הקו הפתוח "חברים מקשיבים" - טל' 02-6518388 (ימים א'-ה', משעה 21:00 עד 1:00 בלילה, ניתן להשאיר הודעות בכל שעות היממה) ,פקס 02-6520636, ת.ד 36031 י-ם 91360 ,דוא"ל aviya@maale.org.il או דרך האתר של מעלה.

כתבות נוספות