שאל את הרב

למה ילדים סובלים? הרי לא חטאו?

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 04/04/12 15:21 יב בניסן התשעב

שאלה

גדלתי בבית דתי שומר תורה ומצוות, אמונה וחוויה טובה ושמחה של יהדות הייתה חסרה לי. אני פסיכולוגית ילדים. ונתקלת בצער וכאב רבים של ילדים והורים. הורים שהורות לא מותאמת לילדיהם בצורה קיצונית גורמת לסבל שהילדים נושאים עימם שנים רבות ואף פוגעים לעיתים בתפקודם התקין וביכולתם להקים משפחות עקב האמון הבסיסי שנפגע בשנים הקריטיות. אלוקים עוזר, מכוון ונותן מה שתאים כך אני יודעת. אך יש לי קושי לשאת את ההבנה שיש כל כך הרבה סבל בעולם, של ילדים שאין ביכולתם לבחור. השאלה מלווה אותי שנים רבות ומסבה לי כאב רב. התשובות שהגעתי אליהם דרך תורות החסידות השונות היא שהרע בעולם מטרתו לאפשר לנו בחירה. איך זה רלוונטי לילדים שאין להם בחירה ואפילו קלושה לאיזה הורים יולדו. לאיזה מציאות כלכלית ורגשית?

תשובה

בזכות כאבך על צער נשמות ישראל, ילדים והורים, בוודאי יזכו אותך מן השמיים להביא חיזוק ותועלת לנשמות סובלות.

שאלתך נוגעת ביסודות אמונתנו כיהודים. ואמונתנו היא, שכל אחד מקבל בהשגחה פרטי מאת הבורא, את הניסיונות המתאימים לו ולתיקון נפשו. טעות היא לומר שמי שקיבל חינוך גרוע או לקוי, או התנסה בטראומות קשות, הוא חסר בחירה. בוודאי שבחירתו יותר קשה ומורכבת, אבל אם הוא ישתמש בה, יוכל להפוך לאדם אחר לגמרי.

כבר ראינו לא פעם, ובוודאי גם את ראית, אנשים שבחרו להפוך טראומות ילדות וקשיים גדולים למנוף לצמיחה אישית ודווקא זה מה שגידל אותם, ולעומת זאת ראינו גם אנשים עם בסיס טוב וגבוה, שהשתמשו בבחירתם לרעה והתדרדרו מטה מטה. ועיקר החינוך הוא לעודד את כוח הבחירה והאמונה בטוב, בכל אדם ובכל מצב. מתוך הזדהות כנה עם הכאב והסבל שאדם עבר, אך ללא מתן פטור שכל אחד יכול להשתמש בו: "אם היית יודע מה עבר עלי".


כתבות נוספות