שאל את הרב

למה בנות צריכות לקרוא קריאת שמע?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/10/04 13:54 ל בתשרי התשסה

שאלה

למה אומרים את הקטע "ויאמר" בתפילת השחר?אני לא בן..וכל עניין הציצית לא מעניין אותי במיוחד..רק הבנים אמורים לומר את הקטע הזה כי הם מצווים על המצווה ולא הנשים . תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה.
יש מצוות שהיו נהוגות רק כאשר בהמ"ק היה קיים. מאחר וחרב מקדשנו היום אין אנו חייבים במצוות אלו. אם כן מדוע בכל זאת אנו לומדים אותם וקוראים את פיטום הקטורת וכל הקורבנות שבכלל הכהן היה מקריב ולא אנחנו? הרי כמו שאמרת זה לכאורה לא נוגע לנו... ואם כבר מישהו קורא אותם אז למה לא רק הכהן, למה אנחנו?
והתשובה לכך:
"נשלמה פרים שפתינו".
ברגע שאנחנו קוראים את כל נושא הקרבנות זה כאילו הקרבנו את הקורבן בעצמנו גם אם הכהן הוא זה שהקריב בזמנו, כיום כל אחד ואחד שקורא נחשב לו כאילו הקריב קורבן בין אם הוא כהן ובין אם לאו בין אם הוא גבר ובין אם אישה.

כעת אתמקד בשאלתך, פרשת ציצית, הפרשה השלישית שהיא חלק בלתי נפרד משתי הפרשיות האחרות בקריאת שמע, יש בה מעבר למצוות ציצית בה מצווה הגבר, יש בה זכירת תרי"ג המצוות ע"י ראיית הציצית, אך הנושא העיקרי כאמור הוא זכירת המצוות "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה'" – זכירת המצוות היא המטרה כאן, הציצית היא האמצעי, ובמטרה – כולנו חייבים לא רק הגבר. יש בזה הוראה רוחנית השייכת לכולם. וכן גם לעניין הפרשיה הראשונה שבכלל עוסקת בהנחת התפילין – אז אפשר לומר שגם היא לא קשורה לנשים? "וקשרתם לאות על ידייך..." ודאי שיש כאן הרבה יותר מעצם העשייה, לא רק העשייה היא המצווה ולא היא העיקר בקריאת הפרשיות החשובות האלה. ההוראה הרוחנית הזו מיועדת הן לגבר והן לאשה ודבר עצום הוא קריאתן!
מה גם שבפרשיה השלישית של "ויאמר" יש גם עניין זכירת יציאת מצרים שזוהי מצוות עשה שגם אנו חייבות בה "אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצריים" ועוד עניין גדול וחשוב שצריך להנחות אותנו בדרכינו השונות "לא תתורו אחרי לבבכם..." שבו אין אנו יוצאות מן הכלל, אנו צריכות להתכוון בקריאתנו את הפסוק לקיים מצוות לא תעשה, שלא לתור אחרי מחשבת הלב למינות ואחרי ראות העיניים. כן ראיתי שכתוב במפורש בסידור שלי, שמיועד לנשים! שלא רק יקראו אלא גם יתכוונו בקריאתן, מכאן ודאי כבר ברורה השייכות ,הבלתי ניתנת לערעור, של הנשים לדברים הנ"ל.
ישר כח על שאלתך, מקווה שבתשובתי סיפקתי לך מענה כפי צורכך.
במידת הצורך אשמח אם תמשיכי לשאול ולהתעניין בנושא או בנושאים אחרים...
עלי והצליחי,
אבישג, חברים מקשיבים.

כתבות נוספות