שאל את הרב

ללכת בדרך הישר

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 03/02/17 15:35 ז בשבט התשעז

שאלה

שלום,

אני עובד במכירות ברשת פלאפונים אני מוכר מכשירי פלאפון ואביזרים לפלאפון.

אני אדם חילוני מאמין, אני מאוד שומר על לשון הרע וגם במיוחד על גזל, אני מאוד מחמיר עם הנושאים האלה.

אני יכול להגיד על עצמי שאני בן אדם מאוד ישר, במיוחד שזה נוגע ללקוחות, אני הולך איתם מאוד ישר.

בו זמנית יש עובד איתי שהוא סליחה על המילה נוכל, והוא שקרן, והוא מציע לאנשים דברים פחות טובים ממה שהם רוצים בגלל שיש על הדברים האלה יותר בונוס.

הוא מצליח למכור הרבה מכשירים עם בונוסים בגלל הנוכלות שלו וההמצאות שלו, ואני מנסה ללכת הכי ישר שאפשר ללכת, לא להיות לרגע נוכל, ובגלל זה או שלא יוצא לי למכור הרבה, או שאני מוכר מכשירים בלי בונוס.

אני שואל את עצמי כל יום מחדש, זה לא אמור להיות הפוך? אלוקים לא אמור לעזור למי שהולך ישר? כי בינתיים זה שהולך עקום מקבל את כל הדבש ואני מקבל את כל העוקץ, אז בכוח החיים מכריחים אותי להיות נוכל? אני צריך להיות נוכל כדי להרוויח? אני כל יום כואב לי על זה בעמקי נשמתי ואני שואל את עצמי למה הרע מקבל טוב והטוב מקבל רע, ואני לא אחד שמתלונן על כל דבר, אני עברתי הרבה דברים בחיים בלי להתלונן, אבל שזה כבר מגיע לעניינים כאלה שלפי התורה מי שעושה טוב ומי שהולך בדרך הישר הוא יקבל פי שניים, אצלי זה לא קורה, אצלי זה הרע והנוכל מקבל פי שניים.

זה ממש מציק לי כל יום מחדש ואני כבר לא יודע איך להתמודד עם זה

תשובה

שלום וברכה.
השאלה שלך היא שאלה כבדת שקל.
כבר שאל הנביא: מדוע דרך רשעים צלחה שלו כל בוגדי בגד, היינו מדוע הרשעים מצליחים בעולם הזה, ודווקא לצדיקים לא כל כך הולך. מה שמכונה 'צדיק ורע לו רשע וטוב לו'.
יש תשובות רבות לשאלה זו, דבר שמעיד בעצם שאין אף תשובה שאנו יכולים לור עליה שהיא האמת המוחלטת בעניין למעט תשובה אחת:
אומר הנביא: כי לא חשבותיי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי. כי גבהו שמים מארץ כן גבהו מחשבותיי ממחשבותייכם...
היינו איננו יכולים באמת להבין את המחשבה של הקב"ה. איננו יכולים לדעת מדוע משהו מסויים קורה בדיוק כך או אחרת. בדבר אחד אנו בטוחים: הקב"ה רוצה בטוב לנו ולבנינו ולכל העולם.
טוב אינו תמיד ברור.
משל למה הדבר דומה? ילד קטן שנוגע בחשמל, וההורים מתרים בו וזה לא עוזר ואז נותנים לו מכה על היד. לילד זה בוודאי לא טוב מבחינתו. מבחינת ההרגשה שלו. אמנם באמת זה טוב כי כך לא ייפגע חלילה ויישמור על נפשו. הילד בזן המכה בוכה. הוא עצוב. נראה לו שזה הדבר הרע ביותר בעולם. אולם אם הילד יבטח בהוריו שהם רותים להעניק לו את הטוב ביותר, אז יוכל להבין שמה שנראה לו רע לא בהכרח רע. יש עוד חשבונות בעולם.
כך איננו יכולים להבין באמת את דעתו ומחשבתו של הקב"ה. אנו רק יכולים לדעת שזה באמת נעשה לטוב לנו ולא חלילה להתעלל בנו.
דע לך שהנסיון שלא לרמות אנשים בדברים מעין אלו, הוא אחד הנסיונות הקשים ביותר ואשריך שאתה עומד בו.
אגב לפעמים כדי להכביד על הניסיון ולזכך יותר את האדם, הניסיון עצמו הופך לקשה יותר, אולם הדבר מצמיח את האדם למעלה למעלה. במידות. בתכונות. באופי. בעמידה על עקרונות.
בעברית המיטה שעליה יושבת היולדת נקראת משבר.
חוויית הילדה היא רגע של שבר. של כאב. אם עושים אותו נכון יוצאים חיים משבר זה. אולם המשבר יכול לשבור.
הניסיונות הקשים האלו שאתה מתאר, באו כדי להרימך עוד למעלה. כדי לזכך את האופי ואת המידות.
מי שמסוגל שלא להתפתות לדברים חומריים על חשבון העקרונות שלו הוא אדם גדול. הוא דבק בצד הרוחני של האדם ומשליט את הנפש על הגוף.
ציינת שהינך חילוני מאמין.
ברור שיש אמונה באדם. אדם שלא יגדיר את עצמו מאמין, לא יכול לפעול בעולם. העולם שלנו כה מורכב ומסובך, עם כל הרבה אינטריגות ובעיות, שמי שלא קשור לערכי הנצח, לקשר עם הבורא לא יכול באמת לפעול בו.
ערכים אלו הם הם הבסיס לפעולותינו בעולם, אשרייך שאתה דבק במהם בכל מחיר, הגם שהוא כבד ולא פשוט, ובטוחני כי בכך מעדן אתה את מידותיך.
לדבר זה יכולות להיות גם תועליות צדדיות יותר (מעבר לעצם זיכוך המידות) ייתכן מאוד ורק אתה תוכל לעשות משהו מסויים, או להבין אדם מסויים עוד זמן מה (מעט או הרבה), ואז תיזכר כיצד הקב"ה הכשיר אותך לתפקיד זה.
לדוגמא אם אכן תרגיש שאתה מחזק את ביטחונך האישי בצדקתך דרכך, ייתכן שעוד מספר שנים תתמודד עם משהו שלפני כמה שנים בהחלט יכל לשבור אותך לחלוטין, ודווקא עמידתך האיתנה כעת היא שיצרה את הבסיס להמשך עמידתך בעתיד, ואחרים שלא סיגלו לעצמם תכונות אלו יכולים שלא לעמוד בהם. דוגמא נוספת יכולה להיות במציאות שרק אתה תוכל להבין לליבו של אדם מסויים בעקבות מה שעברת, ורק לך תהיה את היכולת לחזקו, וכגון שדווקא מי שעבר שעבר מחלה מסויימת, לא עלינו, יכול להבין ולתמוך בחולים יותר בנקל, ועוד דוגמאות רבות.

שהקב"ה יברך אותך בכל עשי ידיך ברוחניות ובגשמיות, ותזכה לראות את התועלות המרובות עמידה עלל ערכי האמת בעיניך במהרה.

כתבות נוספות