שאלה
אני שואלת את השאלה בחרדת קודש אז סליחה אם השאלה נשמעת חצופה.
יש רבנים (רובם) שמפרשים את חטאי האבות כלא חטאים או אומרים שאנחנו לא ברמה כדי לשפוט את האבות.
אין לי ספק שזה כך. אך רציתי לשאול למה לא לא לוקחים את החטא ומפיקים ממנו לקחים, מלמדים אותנו דרכו מסרים.
שוב אני רוצא לחזור ולומר שאני לא חס וחלילה מפקפקת בצידקותם של האבות אך יש לי הרגשה שהרבנים "מחפים" על האבות. וכמובן שאין צורך כי אני לפחות יודעת שדרגת קדושתם אינם מוטלים בספק ומעבר להבנתי.מצפה לתשובה. תודה רבה ושוב סליחה אם השאלה חצופה.
תשובה
שלום רב:
מפרשים רבים מסבירים את החטאים של אבותינו, גם חז"ל והמדרשים למיניהם לא חוסכים דברים ביחס לחטאים אלו.
נכון אומנם שניתן למצוא מאמרים שהולכים יותר בכיוון של לימוד זכות אבל באותה מידה פוגשים גם מגמה הפוכה.
יחד עם זאת את צודקת מאוד שחשוב תמיד לזכור את פערי הדורות בינינו לבין אבותינו ועלינו לדעת שמושגיהם הרוחניים היו שונים לגמרי משלנו ועל כך נאמר חייב אדם לומר מתי יגיעו מעשי לידי מעשי אבותי וכו'.
מיכאל ברום.