שאל את הרב

לימוד "אורות הקודש" בגיל 17

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/09/01 21:27 ח בתשרי התשסב

שאלה

רציתי לשאול האם נער בן 17 יכול ומסוגל ללמוד ולהבין את "אורות הקודש" של הרב קוק??? ראיתי במקום מסויים, לא זוכר איפה, שאם אדם מרגיש צורך עז ושהוא לא יכול להמשיך בלא ללמוד כתבי אמונה ואפילו קשים כדאי מאוד שילמד אף ספרים קצת קשים. ומצד שני גם שאלתי כמה רבנים מה הם אומרים על "אורות הקודש" והם אמרו לי שזה יהיה בשבילי כמו סינית ולא אבין כלום!! אז רציתי לדעת מה לעשות כי באמת אני ממש רוצה ללמוד את הספר!!!

ואם לא אז איזה ספרים צריך ללמוד קודם כדי להיות בשל לעניין או שזה תלוי גם בגיל??

ובכלל איזה ספרים של הרב קוק כדאי ללמוד בגיל כזה??

בתודה מראש, מני

תשובה

שלום מני,
קודם כל אשריך על הרצון הגדול ללמוד ולהעמיק באמונה ובדבריו של הרב קוק זצ"ל . אין ספק שכדאי ללמוד ולהרחיב את הידע כמה שיותר, אך כמובן, ברור שאין טעם ללמוד אם לא תבין. זה לא כל כך עניין של גיל כמו של רקע בלימוד אמונה בכלל, ובכתבי הרב בפרט.
משל למה הדבר דומה, לבחור בכיתה יב' שבזכות ערנות שגילה שם לב למטען חבלה שהוטמן בקניון הומה אדם, והציל בכך אנשים רבים. מפקד המשטרה שבא להעניק לו תעודת הוקרה שאל אותו: "מה אתה מעוניין לעשות בסוף השמינית? ".
"להתגייס לצבא, לסיירת מטכ"ל", ענה הנער.
החליט מפקד המשטרה בתור פרס על מעשהו הטוב של הנער, להקפיץ אותו ישר אל תוך הסיירת, ולוותר לו על הגיבוש, הטירונות, המסעות המפרכים וכל האימונים הקשים.
ברור לכולם שזה אינו פרס. ללא כל ההכנות הנחוצות אין לו שום סיכוי לשרוד בסיירת. ודאי שעליו להכין את עצמו, להתאמן, לפתח כושר גופני ולהתחשל. במצבו הנוכחי פשוט לא שייך שידלג על הכל ויכנס ישר לסיירת מטכ"ל.
כך גם בענינינו. ללא כל ההקדמות הנחוצות, בירור מושגי היסוד, וטפוס שלב אחר שלב בבניין האמונה שלך, יש חשש גדול שלא תבין דברים רבים, או גרוע מזה- שתבין דברים לא נכון או בצורה קטנה ושגויה, מה שיגרום לשיבושים שיקשה עליך להשתחרר מהם גם בעתיד. הדרך המומלצת היא לצעוד צעד אחר צעד בסבלנות וללכת מן הקל אל הכבד.
כדאי לרכוש רקע כללי באמונה ובמשנת הרב, עד שבהמשך תגיע בעז"ה גם לאורות הקודש, ואז הם ישתלבו אצלך במקום הנכון, כאחד מן החלקים (היותר מאוחרים) בפזל שיוצרים יחד תמונה מרהיבה.
בשלב ראשון מומלץ ללמוד את ספר הכוזרי שרבים מגדולי ישראל שבחו מאד, "ו"עיקרי אמונת ישראל ותורה תלויים בו", כלשון הגר"א. תוכל גם לעיין בספרי הרב אבינר, הרב בר שאול, ובספר "דע מה שתשיב לעצמך" של הרב זאב קרוב. אם תרצה להתחיל במשהו קל בכתבי הרב תוכל לקרוא בספר מאמרי הראי"ה- את הפרקים על 'השבת ישראל והזמנים' (עמ' 135-186), וכן את 'מועדי הראי"ה של הרב נריה.
אך הטוב ביותר הוא שתמצא רב או חברותא מבוגר עם רקע ונסיון בכתבי הרב שיוכל להכניס אותך פנימה צעד אחר צעד בבטחון ולהדריך אותך בכל שלב בעניין.

הרבה הצלחה וכל טוב
חברים מקשיבים

כתבות נוספות