שאל את הרב

לחרדים מותר לאהוב?

חדשות כיפה הרב דוד לוי 09/08/09 02:16 יט באב התשסט

שאלה

יש לי חבר שהוא חרדי

והוא אומר שאוהב הרבה בחורות

אני לא יודע למה הוא התכוון בדיוק,

כמובן שבהיתר בלי נגיעה וכו'

אני לא יודע איך הוא בדיוק עושה את זה ואומר

את זה בלי לעורר חיבה או שמא זה בגלל

מצוות ואהבך לרעך כמוך, ורעך זה חבר

ואסור חברה עפ''י התורה..אז איך זה בא לידי ביטוי

תודה

תשובה

שלום וברכה,

אנו בודאי אוהבים כל יהודי.
אבל לגבי יהודיות אנו מטמינים את אהבתנו והיא צריכה להדחות מפני דרכי הצניעות (בסוף התשובה צירפתי את דברי הרב קוק על כך מתוך מידות הראי"ה ודברים דומים הוא פרסם ברבים).
הריחוק הוא חיוב ככתוב בשולחן ערוך שעל כל אחד "להתרחק מנשים מאד מאד". בדומה גם אסור לאדם לדרוש בשלום אשת חברו אלא רק בעקיפין וכד'.

לכן ברור שאין מקום לא לשיחה עם נשים (בדברי המוסר שבפרקי אבות לימדו אותנו התנאים "אל תרבה שיחה עם האשה").

לכל אחד יש אחת ויחידה שאותה הוא מכיר ואתה הוא משוחח והיא מיצגת עבורו את כל הנשים בעולם. (עיין גם בדברי ספר החינוך במצווה תרפב - מדוע החתן צריך להיות נקי לביתו שנה אחת)

בברכה ובהצלחה
דוד לוי

צניעות - מתוך מידות הראיה
מדת הצניעות גורמת טובות רבות בעולם, ומתוך-כך היא זוכה לדחות מפניה דברים שהיו טובים מצד עצמם, אבל כיון שמפני יצר האדם וכחו החלש יגרמו לפרוץ במדת הצניעות, שהיא קיומו של העולם הרוחני והחמרי. מדת האהבה והידידות, בכל הסימנים והדבורים הנוחים, הי' ראוי להיות שוה בין המינים, אבל מפני יקרת ערך הצניעות נדחית מדת דרך-ארץ ממקומה עד שלא לשאול בשלום אשה א). הצנוע מכיר כי לא מפני שנאה על המין הוא מתרחק ועושה גדרים כי-אם מפני התכלית הכללי היפה. דוגמתם של דברים אנו מוצאים בדעות, התרחקות הראויה וכמעט מוטבעת שלא לתור אחר מחשכות המרחיקות את המעמד המוסרי, לפעמים נראה שדוחקים את חופש הדעת, אבל מי שמכיר התכלית יבין את יקר ערך ההגבלה, ויקבל אותה באהבה.

א) קדושין ע.

כתבות נוספות