שאל את הרב

לא מעוניינת להתחתן בגלל הלכות הצניעות

חדשות כיפה הרב אליעזר אלטשולר 26/09/11 03:11 כז באלול התשעא

שאלה

לרב שלום וברכה,

ראשית, אציין שאני מודעת לכך ששאלתי היא "חריגה בנוף", ועם זאת אבקש אם אפשר להתייחס אליה ברצינות בכל זאת, שכן מדובר בעניין רציני מאוד.

אני באמצע שנות העשרים שלי, אך כרגע לא מעוניינת להתחתן, וחבריי ומשפחתי יודעים שיש סיכוי סביר שלא ארצה להינשא לעולם.

הבעיה שלי עם נושא הנישואים היא הלכות הצניעות.

בעברי למדתי באולפנה מאוד תורנית, ועברתי מסכת הפחדות קשה בנוגע לקיום המצוות ולמה שקורה לאישה שלא תקיים את המצוות, ובמיוחד את מצוות הצניעות. כך שאני ממש "מתה מפחד" בכל העניין של הצניעות, ועד היום הולכת עם שרוולי שלושת-רבעי וכמעט תמיד עם חצאיות, אף על פי שדבר זה מנוגד לאמונתי האישית.

הבעיה שלי עם הלכות הצניעות היא הרבה מעבר ל"יופי חיצוני" ותו לא. אכן, לדעתי, לבוש צנוע אינו יפה. אמנם גם לבוש פרובוקטיבי הוא מכוער מאוד, אך ישנה דרך אמצע, ולהכריח בחורה יפה ללבוש רק חצאיות וללבוש שרוולים ארוכים (גם בקיץ כשחם אש) זה לא הוגן.

אבל, כאמור, הבעיה שלי עם הנושא היא הרבה מעבר לזה. אני פשוט לא מאמינה שהמטרה המוצגת בציבור הדתי, בישיבות ובאולפנות, לנושא הצניעות היא אכן המטרה האמיתית כיום. סביר להניח שבעבר, בתקופת חז"ל, כאשר מעמד האישה היה בשפל המדרגה, אכן איש לא הרגיש בעיה בתקנות שנקבעו לנשים (כי זה מה שהיה מקובל בתקופה) ונשים קיבלו בהכנעה את החומרות ואפילו עודדו אותן, אך כיום המשך הדרישה מהאישה לצניעות נוסח "טאליבן" נועדה, לדעתי, רק כדי להדיר את מעמד האישה אל מחוץ לציבור, לשמור אותה כפי שהיא "קטנה", להמשיך לשלוט בה ("שער האישה לבעלה"), לפגוע בה, ולהקל את חינוך הבנים (על ידי כך שמכסים את האישה פשוט יותר קל לגבר והוא לא צריך להתאמץ).

כמו כן הסטנדרט הגבוה והבלתי מתפשר של הלכות הצניעות מעיד על כך שההלכות לא נקבעו בשיתוף עם נשים ותוך שמיעת דעתן של הנשים, והתוצאה היא - נקבעו הלכות שעולות לנשים בבריאות וזו גזרה שהציבור לא יכול לקיים אותה. גם העובדה שאת ההלכות קובעים גברים בלבד גורמת לי לאי נוחות בקיומן (וזה גם לא צנוע, בוודאי, שגבר יתעסק בבגדים ובגוף של האישה).

כעת, אם וכאשר אתחתן - אהיה חייבת בכיסוי ראש, ועוד כיסוי מלא! לא רק שזה יכניס אותי לדיכאון קליני מכיוון שאראה מכוערת בעיני עצמי, אני גם אכעס על עצמי לנצח על זה שהתכופפתי וקיבלתי על עצמי את הפטריאכליזם והרודנות הגבר

תשובה

אכן שאלתך ארוכה ונראה שהיא מטרידה אותך, ואני אינני יכול לענות במסגרת כזו תשובה באורך שהייתי רוצה לכתוב.

הרושם שאני מקבל הוא שאת לא מחפשת דוקא את ה"קולות" אלא את האמת, וההסבר שקבלת עד היום לכל נושא הצניעות לא מספק אותך. את צודקת, ההסבר שהצגת הוא באמת ברמה ראשונית ולא מספיקה. (נכון או לא נכון- זו שאלה אחרת)
אני מציע לך לעיין בספר "כתנות אור" - עד כמה שאני זוכר יש שם העמקה בנושא הצניעות.
אם את באמת רוצה תשובות עומק, ולא לחפף, אני מציע לחפש את התשובות לא באינטרנט במסגרת קצרה , אלא לפנות למישהי (לא גבר, כדברייך) אשה תלמידה חכמה, (אולי באחת המדרשות) ובשיחה איתה אני מניח שתוכלי להתחבר לתובנות נשיות שמתחברות לתוכן הנשי העמוק של הצניעות.
בהצלחה

כתבות נוספות