שאל את הרב

כשרות וצער בעלי חיים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 07/12/01 07:45 כב בכסלו התשסב

שאלה

שלום רב,

שאלה שמרידה אותי זמן רב,

האם מוצרי מזון (בשר, חלב וביצים), יכולים להיות כשרים למרות הסבל וההתעללות הקשה שעוברים בעלי החיים בחייהם? (אני לא מדברת על השחיטה עצמה, אלא דווקא על תנאי המחייה הנוראיים שלהם). האם זכותנו להתייחס כך ליצורי בריאת האל - להפרות אותם באמצעים מלאכותיים, להשמיד אפרוחים זכרים, לפטם בכח, לכלוא בתנאים מחפירים ועוד... ובכל לומר שמוצרים אלו הם כשרים,

או שמא בכשרות ישנם גם טעמים מוסריים?

תודה ושבת שלום,

שפרה

תשובה

בס"ד
לשפרה שלום

איסור צער בעלי חיים הוא איסור התורה, איסור צער בעלי חיים ושל פריקה חמור שקרס תחת משאו. ואותו ואת בנו ביום אחד. ולא תחרוש בשור וחמור יחדיו. ולא תקח האם על הבנים וכד' ומי לנו גדול מאברהם יצחק ויעקב שנתיחדו להיות אבות האומה בגלל הרגש שלהם כלפי בעלי חיים. גם משה נקרא "הרועה הנאמן" בגלל יחסו לבעלי חיים ובגלל זה הוא נבחר למנהיג ישראל.מנהיגי ישראל בימות המשיח נקראים בנביא "שבעה רועים".

יחס לבעלי חיים מופיע במסורת ישראל הרבה הרבה לפני שכל אומה ולשון בכלל הבינו מה זה צער של בני אדם, לא כל שכן צער של בעלי חיים.
היו לצערינו אומות שהבינו רק מהו צער של חתולים ולא צער של בני אדם אם הוא לא היה מהעם או מהחברה שלהם.
הרב ישראל מסלאנט הזהיר את תלמידיו שבגרמניה יזבחו אנשים ברחובות. הוא אמר את החכמה- נבואה הזאת אחרי שראה אשה בעיר קלן מנשקת את הכלב שלה. הוא גם הביא להם מקור מפסוק "זובחי אדם - עגלים ישקון".
השימוש הרע שעשה העולם הנוצרי ב"רועים" הרחיק אתנו מאוד מהדיבור על רגישות לבעלי חיים אחרי שראינו מה הרגישות המזויפת שלהם עוללה לבני אדם.

בכל אופן יש מצווה לבדוק היטב את הסכין קודם שחיטה להמעיט את הכאב עד למינימום ההכרחי. גם מצוות כיסוי הדם נועדה להשריש בלב את העובדה שצריך להתייחס לשחיטה כאל הכרח מכוער שצריך לכסותו.
גם האיסור לאכול בשר עם חלב נועד ללמד את האדם שיש הבדל בין חלב שכולו בא בחסד אהבה ורחמים לבין בשר שבא בעקבות ציד או שחיטה ונטילת חיים.

מסקנה שצריך להיות רגיש מאוד לבעלי חיים ועוד יותר לבני אדם. אני באופן אישי צמחוני וכך גם רוב משפחתי,
אנו מקוה שימות המשיח יבואו מהר ויחזור העולם למצב שהיה בו קודם חטא דור המבול. מצב שבו אסור לאכול בעלי חיים. אני מבין שגם את.
במהרה בימינו - אמן.

שמואל אליהו

כתבות נוספות