שאלה
א.אני לא יודעת לאיזה נושא ממש זה קשור, אבל אמרו לי שד' ייעד לכל אדם את הזוג שלו. אז מה קורה לזוג שמתגרש או למישהו שמת רווק?
ב. אם ד' מחליט מתי כל בן אדם נולד ומת, למה אנחנו עושים מצוות ואיך אפשר לזכות באורך ימים אם ד' כבר החליט. חוץ מזה, כל אלה שנרצחים בפיגועים בגיל כמו 16 והיו ממש צדיקים. איך יכול להיות?
ג. אם יש לנו בחירה חופשית, לעשות מה שאנחנו רוצים, אז למה יש לנו את המצוות?
אשמח אם תשלח לי את התשובה לדואר האלקטרוני כי אפשר לפספס את השאלה אם היא כתובה כאן. תודה.
תשובה
שלום רב:
א."40 יום לפני יצירת הולד יוצאת בת קול ואומרת בת פלוני לפלוני" גירושין או מוות אינם סותרים כי הרי זהו הזיווג שמיועד לו ברמה העקרונית.
ב.אריכות ימים הנאמרת בכיבוד אב ואם ושילוח הקן משמעותה שבזכות מצוות אלו אדם יזכה לתוספת על חייו אם כן הכל יחסית .
הרמב"ם בהלכות תשובה בפרק ט' הלכה א' מביא שאריכות ימים בעיקרה הכוונה היא לחיי עולם הבא
.ג. הבחירה החופשית היא סביב השאלה האם לקיים את המצוות שבתורה אם לאו כי הרי בלי התורה לא היינו יודעים מה עלינו לעשות.
מיכאל ברום.