שאל את הרב

כיצד לעורר את הרגש ולכוון יותר בתפילה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/07/01 21:55 טז בתמוז התשסא

שאלה

אני מאד משתדלת להתפלל כל יום את כל התפילה, אבל גם אם אני משתדלת לכוון במילים אני מרגישה שחסר לי מאד הרגש שבתפילה. אולי תוכלו לתת לי עצות איך לכוון יותר.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

: שלום לך,
בראש הדברים, מן הראוי לציין כי עצם הרצון להגיע לדרגת חווית הרגש בתפילה , הוא כמנוף עצום שפועל את פעולתו בתת מודע לקראת המטרה שאת רוצה להגיע אליה - "והבא להיטהר מסייעין אותו".
אך אם נרחיב את התשובה, נאמר כך:
ראשית, דעי לך שלפעמים ככל שמתאמצים להשיג משהו- ומתאמצים שוב ושוב, המתח הזה ,הוא שבעצמו מונע מלהשיג את המטרה. זה כמו שאדם רוצה מאד לישון, ומרוב שהוא רוצה לישון - הוא לא מצליח להירדם. אז מה עושים? צריך להכניס לראש שאין מה לעשות, וכנראה שאם ה' רוצה שאני אהיה ער הלילה - אני מקבל את זה באהבה! ואז נרדמים...
הוא הדין כאן- צריך להרפות, כי כשמרפים נותנים לקב"ה לזרום בתוך עצמנו. לפעמים זה לא טוב "לעמוד עם סטופר" על עצמך ולומר "נו, מתי אני ארגיש כך ומתי אחרת". אל תביני אותי לא נכון, הרצון שלך הוא אמיתי וטהור, ואשרייך שאצלך התפילה היא לא סתם מצוות אנשים מלומדה, אלא יש לך רצון להגיע לעומק. כל מה שאני אומר זה - תרפי! בלי לחץ - מובטח לך שהרגש העמוק שאת כוספת אליו יגיע, ועם השנים הוא רק ילך ויעמיק. תזכרי כי "הבא להיטהר מסייעין אותו". עד כאן עצה כללית.
באופן פרטי- חושבני שיש כמה עצות "טכניות" שיכולות לעזור (כמובן שלא כל עצה מתאימה לכל אדם, אך כל אחד יבחר את מה שמתאים לו ועוזר לו להתפלל יותר טוב):
ראשית, להגיע לתפילה מתוך יישוב הדעת. לא "ליפול" לתפילה מתוך שטף העיסוקים והטרדות היומיומיים, אלא להרגע קצת קודם, להתרכז, "לנקות את הראש" מכל המחשבות האחרות, ולשים לב לכך שאנו ניגשים עכשיו לדיבור עם מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא! אם לפעמים אין זמן בבוקר, כדאי לקום קצת יותר מוקדם ולהתכונן לתפילה. המאמץ הזה שווה את ההשקעה. הוא מעורר את הרגש והחיבור, כי רגש הוא תחושה של חיבור, וחיבור הוא ביטוי להשקעה שלך במשהו.
שנית, הגישה לתפילה מתוך לימוד תורה ועיסוק בדברי קדושה מרומם את הנפש ומסייע לתפילה בכוונה. בייחוד אם לומדים דברים הקשורים לתפילה כמו נתיב העבודה למהר"ל, עולת ראי"ה, ועד הרבה ספרים ראשונים ואחרונים העוסקים בתפילה ובפירושה.
דבר נוסף, תפילה מתוך סידור מסייעת לכוונה (ורצוי לבחור סידור נאה עם אותיות בהירות וברורות). שמעתי על גדול בתורה אחד, שבכל שבוע היה משתמש בסידור אחד, במחזור של כמה סידורים, ואמר שזה עוזר לו בכוונה.
ולסיום עוד עצה: תנסי להתחבר למילים שבתפילה לא רק במשמעותם הפרשנית הישירה, אלא גם בזיקה הפרטית אלייך. למשל, אם במילים "מלך עוזר ומושיע ומגן" היו שפרשו שהכוונה שה' עוזר לאדם שכבר בצרה, ולא רק זה אלא מגן עליו בבחינת מקדים תרופה למכה- תחשבי על חייך או על חיי הקרובים לך- כמה פעמים ה' מציל אותנו מצרות ומעגמת נפש, לפעמים קורים לנו עיכובים בחיים שבשעתם לא מבינים מדוע קרו, אך בטווח רחוק רואים פעמים רבות איזה נס ה' עשה שמנע ממנו ליפול בטעות זו אחרת.
במילים אחרות - תתרגמי את הפרשנות הכללית למחשבות שיש להם זיקה לרגש- כמו שפעם אמר לי חבר - שלפעמים דווקא ביקור בבית חולים גורם לאדם להרגיש כמה צער, כאב וחולי יש בעולם- ואח"כ, כשהוא מתפלל "רפאינו ה' ונרפא"- הוא מרגיש את כל עצמיותו מתחננת לה' לרפואה.
לצערנו היום כשרואים את הרג אחינו בגלי הפיגועים - כשמתפללים "ראה נא בעניינו וריבה ריבנו ומהר לגאלנו גאולה שלמה למען שמך"- לא קשה לראות את פני האבלים והלוויות בדמיוננו, וכאב זה עצמו צריך לגרום לנו לצעוק מקירות ליבנו לגאולה.
חזקי ואמצי
כי את באמת על הנתיב הנכון
יהודה, חברים מקשיבים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות