שאל את הרב

כיצד להתגבר על מידות הקנאה והשנאה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/10/01 09:04 ו בחשון התשסב

שאלה

כיצד אפשר להתגבר על מידות הקנאה והשנאה כשזה בין חברות?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב ,
ראשית ישנו דבר חשוב שצריך לדעת כשבאים לעסוק בתיקון המידות, והוא : תיקון המידות הוא תהליך ארוך וייתכנו בו הרבה עליות וירידות (כמו בכל דבר גדול). לכן לעולם אסור לאדם להתייאש. הוא צריך להתמלא בנחישות, עקביות והתמדה שיהיה מה שיהיה - הוא ימשיך לתקן את מידותיו ולהשתדל להשתפר על אף הקשיים והכשלונות הזמניים.

ולעצם השאלה , כיצד מתמודדים עם רגשות של קנאה ושנאה (וחשוב לומר שהשנאה היא לפעמים נגזרת של קנאה , דהיינו אדם מקנא בחבירו כל כך עד שהדבר מביא אותו לשנוא אותו).
לטעמי , ההתמודדות עם הקנאה היא ברובד כפול. ראשית בהבנה כללית , ושנית ברובד האישי.
וכוונתי היא כזו : קודם כל על האדם לדעת - המציאות שבעולם איננה מקרית !
מצב שבו לאחד יש ולשני אין, עד רמה שקשה לפעמים לשאת, היא מציאות שהקב"ה בהשגחתו הוביל וסידר אותה, לטובת כל הצדדים . לפעמים חוסר שאדם סובל ממנו , הוא בכדי לחשל אותו , ופעמים זה מפני שמצפים מהאדם לפעולה ברובד האישי. וכאן אני בא לנקודה השנייה - דווקא אנשים שגדלו ברקע בעייתי או במצב כלכלי בעייתי או בסביבה לא כל כך תומכת , כשגילו בתוכם את העוצמה להפסיק להתבונן על אחרים בעיניים של קנאה אלא "לקחת את עצמם בידיים " ולעשות משהו, הנחישות הזו הובילה אותם להשגים חסרי תקדים (וסיפורים על כך לא חסרים). צריכה להיות עקשנות אמיתית וכושר התמדה , ולמעשה כל אדם אם רק ירצה באמת וילחם בכל כוחו יוכל להגיע לכך. דעו לכן, שלפעמים דווקא הקושי מדרבן להגיע להשגים יוצאים מן הכלל , ולכן גם במישור המעשי , הקנאה איננה "דבר בריא". היא לפעמים מובילה לתסכול של חוסר עשיה . לכן דווקא הנחישות והאמונה שאפשר לפרוח וללבלב ולהגיע להשגים, היא שצריכה לגבור בתוכנו על האפשרות הקלה של לקנא ולשקוע ברגשות שליליים . נכון שזה הרבה יותר קל להיות אכול ברגשות של מרירות כלפי כל הסביבה- אך השאלה היא האם אנו רוצים לשנות משהו, או שקל לנו להתחבא מאחורי רגשות כאלו, למרות שבסופו של דבר הם מתנקמים רק בנו !
ושוב אנו צריכים לזכור ש"אף אחד לא נוגע במה שמוכן לחבירו" (כלשון חז"ל). לכל אחד יש שפע שהקב"ה רוצה להשפיע עליו המוכן ומזומן רק לו. אף אחד לא לוקח דבר ששייך לזולתו, אז למה לכעוס על האחר ?
כל זה אמור בדברים שיש בהם "לגיטימיות של קנאה",כביכול. כלומר, אדם שמקנא בהשגים החיוביים של חבירו. אך לפעמים הקנאה היא אפילו לא על הדברים החשובים באמת בחיים. נקח לדוגמא אדם שמקנא בעושר של חבירו. נכון אמנם שהשאיפה להתפרנס בכבוד וברווח איננה שלילית , אך מדוע לקנא סתם בעושר של בן אדם ?! האם העושר הוא העיקר בחיים ? האם כל העשירים מאושרים ? האם כסף דוקא הוא הערובה לחיים מאושרים, או שלפעמים הוא יוביל דווקא לתוצאה ההפוכה ("מרבה נכסים - מרבה דאגה") ?! במקרה זה הקנאה ביסודה היא בדבר של הבל.

לכן, לסיכום - הזכרון התמידי שיש מנהיג לעולם , ושאין אדם נוגע במוכן לחבירו , הידיעה שלפעמים קושי הוא מתנה - שיכולה לשמש כמקפצה להשגים מדהימים , וכל זה לאחר שהאדם מעמיד את עצמו על מה העיקר ומה הטפל בחיים , כל אלה יכולים לעזור לאדם להתמודד עם הקנאה (ועם השנאה שבאה כתוצאה ממנה).

חזקו ואמצו
יהודה, חברים מקשיבים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות