שאל את הרב

כונה ביהא שמיה רבא

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 18/03/02 05:26 ה בניסן התשסב

שאלה

ב"ה

לכבוד הרב שלום,

רציתי לדעת מה בעצם צריך לכוון שאומרים "יהא שמיה רבא מברך לעלם ולעלמי עלמיא", ומהם הסגולות והשכר של מי שאומר את זה בכונה?

יישר כח ותודה רבה,

תשובה

בס"ד

אני מצרף לך תשובה שעניתי למשהו אחר אבל היא ממש עונה על שאלתך.

אנחנו לא יכולים לדעת הכל על העולם. גם מה שאנחנו יודעים הוא כחצי טיפה של מים לא רק ביחס לכנרת החביבה אלא אפילו ביחס לים התיכון או לכל האוקינוסים גם יחד.
זה נשמע מוגזם במבט ראשון אבל אחרי ההתבוננות זה נשמע מוגזם מהכיון השני. הגזמתי לגודל כשאמרתי חצי טיפה.
יש משהו מאוד מאוד חשוב שצריך לשים אליו לב.
אנחנו קטנים בהשגה וזה נכון. אבל במעט שיש לנו אנחנו מסוגלים להבין במשהו את הראש של אלוקים!!
הידיעה שחורשים את האדמה וכשמניחים בתוכה גרעין וזה צומח - היא חכמה שבה המציאות פועלת.
העובדה שהחרקים הם מאבקים את הפרחים היא חכמה של המציאות והידיעה שלנו את החכמה הזאת מאפשרת לנו לחרוש ולזרוע ולאבק פרחים וכד'
חשוב על כך!!
זה משהו עצום!!
בני אדם מבינים את החכמה הזאת. ופועלים על פיה!!

לזה נאמר שהאדם נברא בצלם אלוקים. שעל אף כל קוטנו ביחס לבריאה ועל אף העובדה שהוא לא מסוגל להמציא יש מאין אפילו לא גרגיר חול אחד. עם כל זה יש לו משהו מיוחד. הוא מסוגל להבין את החכמה האלוקית ולפעול על פיה.

אם ההשגה שלנו מגלה משהו. זה לא אומר שזה הכל.
אבל בהחלט ה"משהו" הזה יכול להיות נכון. כך נוהג כל אחד מאיתנו שזורע חיטים, מפעיל את המיקרוגל, נוהג במכונית וכד'.

אנחנו יודעים כי אף על פי שזכינו להרבה הבנות בחכמה או בנבואה ואפילו במעמד הר סיני - אסור לנו להגשים את אלוקים ולומר "זהו" אלוקים. ובמילים אחרות אסור לומר מה שהשגתי בחכמתי העצומה זה כל גודלו של אלוקים - זה נקרא עבודה זרה. והתורה מזהירה על זה הרבה מאוד פעמים.

שים לב לתרגום הקדיש ותראה את מה שכתבנו.

יִתְגַּדַּל ויִתְקַדַּשׁ שׁמֵיהּ רַבָּא. בּעָֽלְמָא דִּי ברָא כִרְעוּתֵיהּ. ויַמְלִיךְ מַלְכוּתֵיהּ. ויַצְמַח פֻּרְקָנֵיהּ. וִיקָרֵב משִׁיחֵיהּ. בּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּי דכל־בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב ואִמְרוּ אָמֵן
יהֵא שׁמֵיהּ רַבָּא מבָרַךְ לעָלַם לעָֽלְמֵי עָֽלְמַיָּא יִתְבָּרַךְ. ויִשְׁתַּבַּח. ויִתְפָּאַר. ויִתְרוֹמַם. ויִתְנַשֵּׂא. ויִתְהַדָּר. ויִתְעַלֶּה. ויִתְהַלָּל שׁמֵיהּ דּקֻדְשָׁא בּרִיךְ הוּא. לעֵילָּא מִן כּל־בִּרְכָתָא. שִׁירָתָא. תִּשְׁבּחָתָא ונֶחָמָתָא. דַּאֲמִירָן בּעָֽלְמָא ואִמְרוּ אָמֵן.

יהא שמו הגדול מבורך (= משפיע ומחובר לעולם הזה) בעולם הזה ובעולמות שמעל העולמות. יִתְבָּרַךְ. ויִשְׁתַּבַּח. ויִתְפָּאַר. ויִתְרוֹמַם. ויִתְנַשֵּׂא. ויִתְהַדָּר. ויִתְעַלֶּה. ויִתְהַלָּל שמו של הקדוש ברוך הוא למעלה מכל הברכות השירות התשבחות והנחמות שאנחנו אומרים בעולם הזה.

את הקדיש אומרים במשך התפילה כמה פעמים כדי להזכיר לנו שעל אף הקשר התמידי שלנו איתו - הוא לא בגובה שלנו.

לגבי השכר כתוב כי מי שקורא יהא שמיה רבא בכל כוחו קורעים לו גזר דין של שבעים שנה.
בכל כוחו פירשן בכל כוונתו או ממש בכל כוחו. אבל כמובן לא בצעקות.

עוד יש כי כשבני ישראל אומרים יהא שמיה רבה - הקב"ה מתעורר באהבה אלינו ומעורר את כוחה של הגאולה

בקרוב

כתבות נוספות