שאל את הרב

כבוד הרב, שלום

חדשות כיפה הרב אורי ליפשיץ 30/07/11 21:15 כח בתמוז התשעא

שאלה

יש לי חברה, שהיא מתקשה לגבור על יצר האוננות, במיוחד בשבת. היא הבינה שזה אסור, אבל מאוד קשה לה להתגבר עליו. היא נופלת בזה.

רציתי לדעת, מה אפשר לעשות כדי שהיא תפסיק לעשות זאת, ולגבור על היצר בעניין הזה.

תודה מראש.

תשובה

ערב טוב

היצר כמובן איננו יצר האוננות, אלא היצר המיני, שבא לידי ביטוי (בשלב זה של החיים) באוננות.

אכן אוננות של בנות אין בה הוצאת זרע, ובכל זאת בהחלט נכון שהתורה מורה גם לבנות להשתדל ולהימנע מאוננות.

איני יודע מה אפשר לעשות - בוודאי מה את יכולה כחברה לעשות על מנת לסייע לה לגבור על היצר. ייתכן ובכלל אין דבר זה ביכולתך - הכח לגבור על היצר נתון בידיו של האדם המתמודד, לכל אחד יש את הלבוש המיוחד של היצר, וממילא את המנגנון הנפשי המתאים על מנת להתמודד עימו. איני בטוח בכלל שאת כחברה יכולה וצריכה להתערב בעולמה האישי של חברתך.

אם היתה היא פונה אלי, הייתי מנסה להבין מעט יותר היכן האתגר ומה בדיוק הגורמים שמקשים עליה מלגבור על היצר.

ככלל, נראה לי שיש להתייחס אל היצר כדברי חז"ל 'שמאל דוחה וימין מקרבת' - כלומר, לשמוח ביצר ולראות בו גילוי של כוחות חיים שהקב"ה נטע בתוכנו, ולא לחוש זרות וניכור כלפי הגוף ותענוגותיו. מאידך, להבין ולהפנים שלכל זמן ועת לכל חפץ, ושדרכה של התורה היא להעלות את המקום המיני למרחב שבו הוא נהיה לגיטימי ורצוי - וזה בתוך מערכת יחסים זוגית שיש בה ברית, ומחוייבות, ורצון להיטיב עם הזולת וחגיגיות וקדושה ועוד ועוד.

כאמור, הכלים שבעזרתם מתמודדים עם האתגר הגדול הזה שונים מאדם לאדם. יש מי שלימוד תורה יחזק אותו (או אותה), יש מי שדווקא עשיה פיזית (פעילות גופנית, ריקודים, טיולים) מקדמים אותו, ויש מי שתפילה לרבש"ע היא המזור למאמציו. כל אחד ונפשו.

כל טוב ובהצלחה רבה

אורי

כתבות נוספות