שאלה
שלום. רציתי לבקש מקורות לרעיון שהקמת בית שני היה משהו עראי, ומטרתו הכנה לגלות.
תודה.
תשובה
שלום רב.
7. האברבנל בספר ויקרא פרק ו' פ"ס כז' "ואמנם קיבוץ בית שני לא היתה גאולה, אלא פקידת כורש מלך פרס. ותמיד היו משועבדים אם לפרס, אם ליוון, אם לרומי וכו".
בהמשך מבאר אברבנל ששבעים שנות גלות בבל היו על שמיטה ויובל, ואילו על שאר העוונות בא עליהם גלות רומי. אם כן מדברי אברבנל הללו נראה שיש כאן מהלך של גלות ארוכה.
בספר "חגי" האברבנל ממשיך לבאר לאור דברים אלו את חשיבות הרעיון של בית שני. מיכאל ברום.