שאל את הרב

ילד נוסף במצב כלכלי קשה

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 03/05/05 00:55 כד בניסן התשסה

שאלה

שלום, כבוד הרב!

אמנם אני מבינה כי לא ניתן לתת תשובה חד משמעית לשאלתי, אך בכל זאת אשמח, אם התשובה תהיה כנה, מתוך לבך. כלומר, איך אתה היית נוהג במקרה שלנו?!

מצב כלכלי קשה נמשך במשפחתנו זה כמה שנים.לא נראה שמשהו ישתנו לטובה בזמן הקרוב, לצערי. בעלי גם נכה בנוסף לכל, דבר שלא מסייע לו במציאת העבודה.

לנו שלושה ילדים, הילדה הגדולה בגיל העשרה, חזרה בשאלה, עזבה את המסגרת, מסתובב בארץ ומגיעה הביתה כשמתחשק לה. כלומר, היא איננה בבית ככל הילדים...אנו מתפללים למענה. יש לנו עוד 2 ילדים, תאומים בני כשנתיים וחצי, מדהימים, שנולדו כתוצאה מהפריה, אחרי שנים של ניסיונות כושלים.

בעלי כבר מעל גיל 40, וכרגע אנו "שוברים את הראש" בשאלה קשה: האם לגשת לטיפולים נוספים במהלך השנה הקרובה, כך שבע"ה בעוד כשנתיים להיות הורים לעוד ילד/ה, או לגנוז את עניין היילודה בגלל המצב הכלכלי הקשה. בגלל גילו של בעלי אין אנו חושבים שאולי נוכל להוליד עוד ילדים בתווך העולה על שנתיים-שלוש הקרובות.

אנו לא מסוגלים להחליט, כי הרצון להיות הורים עוד פעם אחת נשמע אולי אגואיסטי בגלל המחסור בכסף, הרי מה נוכל לתת לילדים שכבר קיימים? - לא חוגים, לא השכלה בעתיד, לא פינוקים לגיטימיים שכל ילד זכאי להם!גם התינוק אשר אולי עתידו להיולד, זקוק לדברים חומריים, שלא ניתן להתעלם מזה! זה נכון, שהרבה אפשר להשיג במחירים נמוכים או אף לקבל מחברים, אמנם עדיין אין אנו רואים את עצמינו חוסכים בדברים כגון אוכל או צעצועים בסיסיים, או יציאה לגן חיות למשל.או פונים לגמח"ים חס וחלילה, פושטים יד לנדבה!! הכל היום עולה כסף, האם זה הוגן לקחת מהילדים שכבר חיים איתנו ע"מ לכלכל ילד נוסף?! הלבטים קשים לנו מאוד, ואפשר לומר שאנו מבולבלים לגמרי... אנא, ענה לנו!

תשובה

שלום וברכה

קשה לענות דרך האתר על שאלה מהסוג הזה ואולם מספר דברים:
א) לאחר קיום מצוה של פריה ורביה היינו (בן ובת) מערכת השקולים היא הרבה יותר רחבה.
ב) אתם נדרשים לבדוק את היכולת הנפשית ולא רק את היכולת הכלכלית.
ג) צריך להזכיר להורים רבים שמצות חינוך היא לא פחות חשובה ממצות פריה ורביה היא תובעת זמן רב, השקעה ולב רחב. לפעמים הורים עלולים לחשוב שהחינוך יעשה על ידי אחרים וטעות היא בידם. אתם חייבים לשקול את היכולת שלכם לעמוד במצות חינוך גם בתנאים הקשים ביותר שתארת בשאלתך. לכן אין אני קובע עמדה אלא נותן כלים לחשיבה ומייעץ לכם לפנות לרב שאתם בקשר אתו שיכול להאיר לכם בהתלבטות זו

בהצלחה
מאיר נהוראי

כתבות נוספות