שאל את הרב

ייעוץ בבחירת מקצוע מאסטרולוג

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 16/11/10 20:25 ט בכסלו התשעא

שאלה

שלום,

אני מתקשה למצוא כיוון מדוייק בבחירת קריירה.

יש בי רצון עז להגשים את עצמי בפן המקצועי ולהגיע למיצוי, למקום הכי רחוק שאוכל.

לשם כך אני צריך לבחור את המקצוע הנכון והייתי מעוניין לשמוע גם דיעה נוספת - של אסטרלוג לפי תאריך הלידה המדוייק שלי במפגש אחד על אחד.

אני מעוניין לבחון יותר פוטנציאל, פחות עתידות.

האם הדבר מותר על פי היהדות?

אני מודה שבתור אדם מסורתי מאמין יש בי הפחד שמא ייעוץ שכזה יעורר דבר שלילי.

תודה מראש,

יצחק

תשובה

שלום יצחק,

א. במקורותנו היו שתי דעות קוטביות ביחס לאמיתות הידע האסטרולוגי וממילא בשאלת השימוש בו מצד ההלכה. אם נניח שידע זה אכן קשור למציאות הקוסמית - טבעית, שהוא מהווה תחום מדעי לכל דבר, אזי יהיה מותר לנצל אותו לשם רווחת החיים כמו כל תחום של ידע אנושי. אך אם נניח שאין לו כל בסיס אובייקטיבי אזי נדמה שמדובר על תחום הקרוב מאוד לאיסור "ניחוש". ממש על עניין זה נחלקו גדולי ישראל במשך הדורות.
ב. לעניות דעתי מתוך פסוקים מפורשים בתורה - כמו מה שכתוב ביום רביעי של בריאת העולם - נראה שהתורה עצמה אכן רואה עניין זה כחיובי וכחלק מהמציאות. כלומר, לפי פסוקים אלו קיימת השפעת כוכבים בסידורם במערכות ברורות לעין האדם העומד על כדור הארץ על החיים, עניין מהותי, ויש לאדם לעיין במציאות זו כחלק מפלאי בראשית.
ג. למרות זאת גם לפי השיטה שיש בידע האסטרולוגי ידע אמיתי על אודות המציאת שברא ה', ישנו כלל חשוב מאוד, "אין מזל לישראל". האדם היהודי כמו כל אדם מושפע ממציאות זו, אך התפילה, הבחירה החופשית, קבלת מצוות, והשאיפה לתיקון מעבירים אותו אל תוך מציאות גבוהה יותר, ויש לו לפעול מתוך חשבונות הנובעות מעניינים אלו ולא מתוך ידיעת השפעת המזלות ככל שיהיו.
ד. שורה תחתונה - אין איסור בבירור נקודת המציאות האישית של אדם על פי "מפה אסטרולוגית" המתארת את כוחותיו על פי שעת לידתו. אך כמו כל מידע שכזו יש לקבל אותו בעירבון מוגבל, כעוד התייחסות מתוך רבים על אודות הכוחות, היכולות והרצונות. בוודאי אין לסמוך עליו באופן חד משמעי. יש בכך אבק ניחוש וגם פשוט טעות מבחינת התנהלות האדם. בעיקר, יש לסמוך על הכלים המיוחדים הניתנו לנו כיהודים כדי לברר עניינים אישיים לוחצים.
ה. באופן מעשי אני מציע שיחד עם אגירת מידע מכיוונים שונים על אודות מי שאתה (חוץ מייעוץ באסטרולוגיה יש להתייעץ עם ההורים ועם חברים, לחזור ולהיזכר בדברים שעניינו אותך כשהיית צעיר, אפילו תחביבים, ובכלל יש לך לנסות ולרדת לרצון הפנימי שלך), הייתי מציע לך לעבוד עם "מאמן" מנוסה ומקצועי. הרבה פעמים תהליך עבודה שכזו מסייעת לאדם רבות לגלות את פנימיות רצונו.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות