שאל את הרב

"ייסורים מכפרים" או ש"הכל לטובה"?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/06/02 08:40 כב בסיון התשסב

שאלה

כשלאדם יש ייסורים הוא צריך לקבל אותם באהבה מתוך הסתכלות של "הכל לטובה". אבל גם כתוב שייסורים מכפרים אז איך אפשר להסתכל על ייסורים בתור דבר טוב אם זה בא לכפר על דבר רע שעשינו אז אם מסתכלים על זה בטובה אז זה לא ייסורים איך צריך להסתכל על זה?

תשובה

שלום לך,
אני חושב שהתשובה טמונה כבר בשאלתך. שני מאמרי חז"ל:"הכל לטובה" ו"ייסורים מכפרים" לא רק שאינם סותרים, אלא הם משלימים זה את זה.
היסוד לכל הוא שהקב"ה הוא טוב ומיטיב ורחמיו על כל מעשיו, ואוהב אותנו כמו אב שאוהב את בניו. אם הוא מביא ייסורים על האדם אין זה מתוך רצון להרע או להתעלל באדם חלילה, אלא כי לפעמים זו הדרך היחידה לעזור לו, כמו שלפעמים אב מכה את בנו כדי לחנכו. ייתכן שלאבא עצמו הדבר כואב הרבה יותר משכואב לבן, אך הוא עושה זאת כי הוא יודע שזו הדרך היחידה להיטיב לבן, כמו שאומר הפס': "כי כאשר ייסר איש את בנו, כן ה' אלוהיך מייסרך".
ייסורים יכולים לבוא על האדם מכל מיני סיבות (שכולן לטובתו, כאמור), ואחת מהן היא כדי לכפר על עוונותיו. לכן גם כשאדם חטא ומגיע לו עונש הקב"ה לא יכה אותו סתם כנקמה, אלא במידה המדויקת המתאימה ובסוג העונש המתאים כדי לתקן את החטא, ולהוביל את האדם חזרה לדרך הטוב. לא תמיד נוכל להבין את חשבונותיו של הקב"ה ולמה בא דווקא עונש זה ולא אחר, אל תמיד נדע ונאמין שכל מה שהוא מביא עלינו הוא לטובתנו ונתאמץ ככל שנוכל לקבל זאת באהבה.
אם הדברים עוד לא ברורים מספיק או שיש צורך בהסבר נוסף שלחי לנו שוב.
בברכת "אך טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי"
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות