שאל את הרב

יום הדין..

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 12/09/04 18:49 כו באלול התשסד

שאלה

שלום כבוד הרב!

נשארו סה"כ 3 ימים עד ר"ה..

וכבוד הרב להגיד לך את האמת אני כולי מפוחדת

אני בת בבית יעקב ובימים האחרונים המחנכת שלי כ"כ המחישה את ר"ה שהוא יום הדין..עד כמה שהיום הזה גדול ומכריע

אני כבר שני לילות לי ישנה לא יודעת למה אבל אני פשוט מתביישת להודות בזה

האם זה טוב או אולי אני מגזימה..??

אשמח מאוד אם הרב יענה לי

בברכת שנה טובה.

תשובה

שלום וברכה

ראש השנה יש בו שני הביטיים הוא יום של פחד ויום של שמחה וכדברי הכתוב: גילו ברעדה.
אתן לך שני מקורות שממחשים את הענין.
מצד אחד נאמר בירושלמי מסכת ראש השנה פרק א ה"ג:

אמר רבי סימון כתיב כי מי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים וגו' רבי חמא בי רבי חנינה ורבי הושעיה חד אמר אי זו אומה כאומה הזאת בנוהג שבעולם אדם יודע שיש לו דין לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו שאינו יודע היאך דינו יוצא אבל ישראל אינן כן אלא לובשים לבנים ומתעטפין לבנים ומגלחים זקנם ואוכלין ושותין ושמחים יודעין שהקב"ה עוש' להן ניסים
כלומר, ישראל לובשים לבנים אעפ"י שזה יום הדין. הם באים לדין מתוך שמחה. מצד שני, לא אומרים הלל בראש השנה כדברי הגמרא ערכין י:

"דאמר רבי אבהו, אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה: רבש"ע, מפני מה אין ישראל אומרים שירה לפניך בר"ה וביום הכפורים? אמר להן: אפשר, מלך יושב על כסא הדין וספרי חיים וספרי מתים פתוחין לפניו וישראל אומרים שירה לפני?"
מלך יושב בדין ואנו אומרים הלל?!
לכן, מצד אחד טוב לפחד אבל מצד שני צריך לשמוח. זה צביונו של היום

בברכה
מאיר נהוראי

כתבות נוספות