שאל את הרב

טרמפים והלכות יחוד

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 21/12/02 22:06 טז בטבת התשסג

שאלה

כבוד הרב שלום.

אני צעירה דתייה. האם מותר לי לקחת טרמפ עם מישהו, כששנינו לבד במכונית? הנסיעה תהיה כמובן ברחובות שעוברים בהם הרבה אנשים, האם יש חשש ייחוד? האם זה משנה אם הנהג הוא צעיר בגילי או מבוגר? במקרה שטרמפ הוא הדרך היחידה שלי להגיע למקום כלשהו, האם מותר לסוע עם כל אדם? ואם מדובר באדם שאני מכירה וסומכת עליו מעל לכל ספק? האם זה משנה אם הנהג הוא גם דתי? ואם אינו דתי, אך מכיר ומכבד את הדת?

בתודה מראש.

תשובה

ב"ה


ברכה ושלום.




מותר.
דעי לך כי הלכות ייחוד אינם קשורים למי האדם ובן כמה הוא והאם יש לו כיפה או משקפיים ....


אני מעתיק לך את דיני יחוד.


אני מעתיק לך את הלכות ייחוד.

(א) אסור לאיש ואשה שאינם נשואים להיות ביחד במקום סגור או במקום מבודד, ואם יש עמהם אנשים אחרים לפעמים זה מותר ולפעמים אסור כמו שמבואר לקמן.
(ב) האסור הוא בין בזקנה בין בצעירה ש"דבר זה גורם לגלות ערוה". חוץ מהאם עם בנה והאב עם בתו והבעל עם אשתו נדה.
(ג) כשאירע מעשה אמנון ותמר גזר דוד ובית דינו על ייחוד פנויה אפילו אם היא טהורה.
(ד) אם היתה אשתו עמו הרי זה מותר להיות בחדר עם נשים אחרות מפני שאשתו שומרתו.
(ה) אסור לאשה להתייחד עם נכרי אע"פ שאשתו עמו:
(ו) לא תתייחד אשה אחת אפילו עם אנשים הרבה עד שתהיה אשתו של אחד מהם שם וכן לא יתייחד איש אחד אפילו עם נשים הרבה:
(ז) יש מתירים לאשה אחת להיות יחד עם שני אנשים כשרים, וסתם אנשים כשרים הם אבל אם הם פרוצים אפילו עם עשרה אנשים ואשה אחת - אסור. וכל זה בעיר, אבל בשדה או בלילה אפילו בעיר - צריך לפחות שלושה אנשים.
(ח) נשים הרבה עם אנשים הרבה - אין חוששין ליחוד
(ט) אשה שבעלה בעיר אין חוששין להתייחד עמה מפני שאימת בעלה עליה. ואם היה ליבו גס בה כגון שגדלה עמו או שהיא קרובתו או אם קינא לה בעלה עם זה - לא יתייחד עמה אע"פ שבעלה בעיר:
(י) בית שפתחו פתיח לרשות הרבים אין חשש לייחוד
(יא) מותר להתייחד עם אשה וחמותה וכד' שאינם אוהבות זו לזו ואין מחפות זו על זו וכן עם אשה שיש עמה תינוקת קטנה שאי אפשר לפתותה ומבינה מה קורה לידה שזה מונע ערוה. לפי שהיא מגלה את סודה:
(יב) תינוקת שהיא פחותה מבת שלש ותינוק פחות מבן ט' מותר להתייחד עמהן
(יג) אסור לת"ח לשכון בחצר שיש בו אלמנה אפילו אינו מתייחד עמה מפני החשד, אא"כ אשתו עמו:
(יד) לא תקנה אשה עבדים אפילו קטנים מפני החשד:
(טו) מי שאין לו אשה - לא ילמד ילדים מפני שאמות הבנים באות לבית הספר לבניהם ונמצא מתגרה בנשים. וכן אשה לא תלמד קטנים מפני אבותיהם שהם באים בגלל בניהם ונמצאו מתייחדין עמה. ואין המלמד צריך שתהיה אשתו שרויה עמו בבית הספר אלא היא בביתה והוא מלמד במקומו:

מקורות שו"ע אבן העזר סימן כב

דעי לך כי ההלכות הללו נובעות מתוך הסתכלות אמיתית בנפש האדם כי אין אפוטרטפוס לעריות.




בברכה,




עוזיאל





.






כתבות נוספות