שאל את הרב

טבעות אירוסין וקידושין

חדשות כיפה הרב חיים בריסק 17/06/12 00:24 כז בסיון התשעב

שאלה

שלום לכבוד הרב

אני בחורה ספרדיה שעומדת לפני ארוסים ב"ה

וקצת מבולבלת מכול הלכות...

אם אפשר להסביר לי את כל ההלכות הקשורות לטבעות

ארוסין, ונשואין..

באיזה שלב אני נחשבת מאורסת...?

האם מותר הלכתית להציע נשואין עם טבעת הארוסין....?

ואם לא מדוע?

אם אפשר לעשות לי קצת סדר בראש.....

תודה רבה רבה רבה!!!

תשובה

שלום וברכה!

נכון, שהיום יש בלבול בין המושגים אירוסין וקידושין.

למעשה, מחבינה הלכתית אירוסין וקידושין זה אותו דבר, כאשר הגבר נותן טבעת (או כל דבר אחר שווה כסף ועולה לפחות פרוטה) לאישה בנוכחות שני עדים כשרים ואז אישה נהפכת למקודשת=מאורסת. משמעות של הדבר היא שהאישה נאסרת להתחתן עם אף אדם אחר ללא גט, ומצד שני עד הנישואין (חופה - במובן של הכנסה לביתו של הגבר. היום זה נעשה ע"י העמדת החופה של בד על 4 עמודים שהוא סוג של אוהל) האישה אסורה ביחסי אישות עם הארוס. שלבים הללו של קידושין ונישואין בימים הקדמונים היו נפרדים, כאשר היום שניהם נעשים במעמד החופה והקידושין והמבדיל ביניהם רק הקראת הכתובה בחופה.

מה שהייום מכנים אירוסין, אינם אירוסין הלכתיים, אלא שידוכין - היכרות של המשפחה, הכרזה על כוונות להתחתן וסיכום התנאים לקיום החתונה.
יש בעיה הלכתית רצינית לתת טבעת במעמד זה, כאשר מיחסים לטבעת זו משמעות של אירוסין. הרי אם זה יעשה בפני עדים כשרים, הבחורה, במידה והדברים לא ילכו וירצו לבטל את החתונה,תצטרך להתגרש עם גט.

לכן ההמלצה שלי לא לתת שום חפץ לבחורה במיסבת האירוסין של ימינו, אלא אם כן יוכרז בפומבי שזו בסה"כ מתנה לא מחייבת, ואז החפץ ינתן לאם הבחורה, האם תעביר אותו לבחורה.

בברכה,

ליים בריסק

כתבות נוספות