שאל את הרב

חוקים ותורה

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 28/10/16 11:18 כו בתשרי התשעז

שאלה

בס"ד

שלום הרב.

רציתי לדעת מה יחס ההלכה לשמירה על חוקי תנועה. למשל מעבר במעבר חציה כמה צריך להקפיד, או מעבר ברמזור אדום. ציות לתמרורים ברכב וכו' ועוד שהרבה אנשים לא מקפידים על זה, אז למשל שאני הולך עם חברים והם עוברים באדום או לא במעבר חציה, כמה אני צריך להילחם על זה ולא לעבור או שאני אעבור איתם?

תודה רבה!

תשובה

מחילה על העיכוב בתשובה. נבצר ממני להשיב במשך זמן רב.

צריך להקפיד בדבר הזה מאוד, יותר משאר חוקי המדינה שהם כחוקי מלכות שחובה לציית להם כדין המשנה אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו, שחוקים אלו נועדו לשמור על הנפש ופיקוח נפש דוחה כל מצווה שבתורה ויש לנו חובה לשמור על נפשנו שכתוב ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, ןואע"פ שפשט הכתוב עוסק באיסור עבודה זרה דרשה אותו הגמרא לחיוב לשמור על הנפש, להודיע שמי שאינו שומר על נפשו כאילו עובד עבודה זרה, ולכן חובה גמורכ לציית לכל חוקי התעבורה, שלצערנו הרב כולם נכתבו בדם, וזה לא בלשון מליצה.
אמת שהדרך מעצבנת ורוצים לחסוך זמן וכח, אבל אין זו הדרך. כבר יוסף הזהיר את אחיו מהסכנה הגדולה הטמונה בדרך: אל תרגזו בדרך, ולכן בדרך צריך להתנהל במתינות ולציית לכל חוקי התעבורה בסבלנות. המשפט עדיף לאבד רגע בחיים מאשר לאבד את החיים ברגע הוא אמת לאמיתה וחובה עלינו ליישמו כפשוטו. בהצלה

כתבות נוספות