שאל את הרב

חברות ארוכה ללא נישואין

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/06/02 15:27 כט בסיון התשסב

שאלה

שלום,

אני בן 18, ויש מישהי שאני מחבב אותה, כלומר אוהב אותה בצורה שיכולה בהחלט לחתונה אין בינינו קשר קבוע אך אני מרגיש שהיא מחפשת את קירבתי (וזה לא עניין של ילד בן 15 שכל בחורה שהוא רואה הוא חושב שהיא מנסה לתחיל איתו).

האם חברות שכזאת (כלומר בדרך המותרת למטרות נישואים וללא נגיעה) יכולה להתקיים עד לאחר שאסיים את הצבא והיא את השרות הלאומי???

תשובה

שלום לך.
מתוך שאלתך ניכר שאתה בחור בוגר ורציני המודע לבעיות הכלולות בקשר שנוצר בטרם עת.
לפני שאתייחס לשאלתך ישירות, ברצוני לשתף אותך במחשבות שליוו אותי לפני שנים מעטות כשהייתי בגילך, בערך. תמיד ידעו אנשים מסביב לצטט ולומר שקשר עם בת לפני הזמן יוצר בעיות אחר כך בחיי הנישואין ושאחוז הגירושין בציבור שאינו דתי גבוה פי כמה מבציבור הדתי, ועוד כמה אימרות שודאי גם אתה מכיר. אודה ולא אבוש, גם אני הייתי, לא פעם, מצטט ומזהיר למרות שתמיד היה בליבי איזה ספק: "נו, באמת – זה מה שיגרום בעיות?! ויותר מזה, כתוב 'בן 18 לחופה', לא? – כנראה שזה הגיל שצריך להתחיל…"
לפני כמעט שנה זכיתי להכנס לחופה, והיום במבט לאחור, אני מלא הודאה לה' על שנתן לי סבלנות לחכות לאשתי עד עכשיו. אני חש שחיכינו זה לזו מאז שנולנדו – כל אחד בנה את הבניין הפרטי שלו כראוי וכעת אנו זוכים להקים בית משותף, בית נאמן בישראל. היום יותר קל לי להבין את הציטוטים וההזהרות האלו.
אהבה שמגמתה להביא לבנין בית בישראל היא דבר גדול ואכן הייתי ממליץ לך לממש את הדבר כבר בזמן הקרוב, אלא שבדבריך לא דברת על אפשרות כזו, אלא על דחיית הנישואין עד לאחר הצבא. שמירה על קשר מחוץ לחיי נישואין לתקופה ארוכה כל כך זהו דבר קשה ביותר הדורש כוחות נפש רבים על מנת לא למעוד ולהגיע להרהורים לא רצויים ונפילות מיותרות.
אני חש הזדהות גדולה עם השאלה שלך ויותר מכך רצון עז לומר לך: "חכה עוד קצת בסבלנות ובעזרת ה' תזכה לבנות בית נאמן בזמן הנכון". אמור לחביבתך שברצונך לבנות עמה בית כמה שיותר נאמן, ולשם כך עשה "פסק זמן" בקשר.
אינני מכיר אותך, אינני יודע אם תקשיב לי, אך אני חש שעלי לומר את הדברים. אני בטוח שגם היא תראה בך אדם בוגר ורציני ובעזרת ה' תזכו שניכם, בבא העת, להקים בית בוגר של חיים טהורים ועדינים. אין לי ספק שהדבר יהיה קשה בהתחלה, אך באותה מידה אין לי ספק שבבא העת תדע לברך על הצעד בו בחרת.

במאמר מוסגר אזכיר מספר נקודות הנוגעות לקשר מוקדם בין המינים:
א. חברות מתמשכת מחוץ לחיי נישואין עלולה ליצור שחיקה בקשר. (לא פעם נפגשתי עם חברים שהיו במשבר עמוק כי נפרדו מחברתם – לאחר מכן הם עוד הספיקו להשלים ולהפרד ולבסוף התחתנו…) קשר שאינו מחייב שום צד עלול להביא למצבים שאינם מוסיפים לחיי הנישואין.
ב. קשר בריא לפני הנישואין מביא לקשר בריא לאחר מכן – הקשר שלפני הנישואין אינו דומה לקשר שלאחריהן וכשמתרגלים לצורת הקשר שלפני, הדבר עלול להטביע חותם על הקשר שאחרי (הוא נשאר רדוד וחיצוני ביחס לקשר האידיאלי המיוחל).
ג. בניית בית בישראל, זה לא דבר פשוט – לשם כך דרושה הכנה – על האדם לנצל את שנות רווקותו לעיצוב אישיותו הפרטית. השלב שבו נפגש אדם עם בת זוגו, הוא שלב שכבר שייך להכנה הממשית לחיי הנישואין – אז ככל שהוא בוגר יותר, כך יהיה ביתו יציב יותר, לכן כדאי לחכות קצת ובמקרה זה, שאתה מתגייס כעת והיא עוד הולכת לשירות לאומי ודאי מומלץ לחכות. בצבא ובשירות הלאומי אדם נפגש עם עולם שלא היה רגיל אליו. מפגש זה מקנה לו התמודדיות המחשלות אותו ומקנות לו בגרות חדשה. יתכן שלאחר או אפילו במשך השירות תראה את הדברים ואת הקשר ביניכם באופן אחר.
לסיום אאחל לך הצלחה רבה בתחום הצבאי ובבניין ביתך בעזרת ה' בבא העת.

שלך,
רפאל,חברים מקשיבים

כתבות נוספות