שאל את הרב

חברה בגיל 16

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 01/05/13 18:16 כא באייר התשעג

שאלה

אהלן!

אני מדריך בתנועת נוער, בן 16.

לאחרונה עלה לי דבר מסוים לחיים... חברה בגיל צעיר (16)...

בוודאי שבדקתי מיד וחקרתי את כל הקרובים ואת כל הסובבים שלי האם הייתה להם חברה ו/או מה הם חושבים על זה - לצערי לרובם לא הייתה עם זה בעיה.

איני מוצא תשובה לשאלה האישית שלי בתשובות אחרות באתר שלכם או באתרים אחרים מכיוון שהם פשוט מופנות לקשרים חסרי משמעות שהתחילו ללא סיבה או בשל היות הילדים שהתחילו קשר צעירים מידי שלא מבינים את החומרה שבדבר כאשר זה חסר מטרה.

הסיפור שלי מתחיל ככה:

הצוות בסניף שלנו בקושי יוזם דברים ויש לנו מעט מאד אנשים שיוזמים דברים לסניף עצמו - בכללי כולם עם הראש בקבוצה ותו לא.

ופתאום היא צצה, ומראה שאכפת לה מהסניף... גם לאחרונה הרגשתי (נפשית) ממש רע וכנראה ראו את זה והיא היחידה ששאלה אותי מה העניין.

בכללי יש לי הרגשה שזה "עלול" להתפתח לקשר. הדבר עובד כך:

1. ברור לי נחרצות שבשום פנים ואופן בארץ ובעולם אני לא עובר על איסור נגיעה.

2. ברור לי לגמרי שלא הולך להיות בילויים איתה.

3. ברור לי לגמרי שהשיחות / דיבורים / סמול טוקים למיניהם איתה יהיו אך ורק על דברים ענייניים (כמו שהיה עד עכשיו)

הבעיה שלי היא כזו:

איני מבין מה הבעיה בקשר עם בת אם יש לו מטרה ברורה וטובה שמוגדרת בין שני הצדדים (לאו דווקא חתונה). הבהרות:

1. אל תענו לי שהתשובה בגוף השאלה אחרת מזמן הייתי פותר את הבעיה.

2. אין שום סיכוי בארץ הקדושה הזו שאני הולך להיות חברה ללא מטרה.

תודה ויום טוב!

תשובה

שלום רב

אני שמח שנקודת המוצא שלך היא שכדי שתהיה לך חברה צריך שתהיה לך מטרה. המשיכה בין גבר לאישה שמרגישים בגילאי ההתבגרות היא בדרך כלל חזקה מאוד, ויש לה נטייה לשבש את החשיבה הרציונלית. אצלך זה לא קורה, וזה טוב מאוד.

מדבריך לא הצלחתי להבין האם הכוונה שלך היא ליצור עם אותה בחורה קשר זוגי, או שהתכוונת לשמירה על קשרי ידידות ענייניים בלבד. אם הכוונה היא באפשרות השניה, הדברים שבהמשך לא רלוונטיים אליך. קשר ידידותי בין גבר לאישה מותר, בתנאי שמתקיימים התנאים שכתבת: החשוב ביניהם הוא שהשיחות לא הופכות לשחנ"שים. הנושאים הם ענייניים בלבד, ולא יוצאים לבלות. כמובן שבנוסף לכך שומרים על כל גדרי ההלכה, ובראשם הלכות ייחוד ואיסור הרחקה מנשים (כמו נגיעה וכד').

אם הכוונה היא ליצור איתה קשר זוגי ברמה כזו או אחרת, אז יש לדעת שהבעיה בחברות בגיל 16, היא העובדה שיש פער עצום בין ההתחברות הנפשית שאתם יכולים להגיע אליה, לעומת היכולת לממש את המשיכה המינית שנוצרת בגלל ההתחברות הזו. בני זוג בגילאים מאוחרים יכולים להתחתן ברגע שרק יחליטו על כך, ואין להם הגבלות כמו לימודי התיכון, הישיבה, הצבא ובכלל, הבנייה האישית שלהם בפני עצמם. בני זוג כאלה יכולים לממש פיזית את המשיכה ביניהם ברגע שרק יחליטו על כך.
אצלך הדבר שונה, היות וכאמור, יש עוד דברים חשובים בחיים שלך שאתה צריך לעשות לפני שתהיה פנוי להקים בית בישראל.
המשיכה הפיזית עצמה אינה שונה כל כך בשני המקרים שתיארתי. זה לא שבגיל מאוחר המשיכה הזאת היא בסדר ובגיל 16 או אפילו 18 היא לא בסדר. השאלה שאתה צריך לשאול את עצמך היא, כמה זמן יהיה בין התפתחות המשיכה לבין היכולת לממש אותה. אם התשובה היא יותר משנה-שנתיים, ההמלצה שלי היא לדחות את העניין לשלב מאוחר יותר. לפעמים כשעובר הזמן ובונים את האישיות, מבינים שמחפשים בבחורה משהו אחר ממה שחיפשנו בגיל ההתבגרות (כמובן שיש מקרים רבים שזה לא כך...)

מקווה שהצלחתי לענות על שאלתך.
אריאל
(המשיב אינו רב)

כתבות נוספות