שאל את הרב

זמן הדלקת נרות

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 23/10/18 16:27 יד בחשון התשעט

שאלה

בס"ד

שלום רב

כידוע לי לפני כניסת שבת יש לגברים 10 דקות יותר מאשר לנשים, אני רוצה בבקשה לדעת האם ה 10 דקות הללו הינן ספציפיות ומכוונות למעשים מסוימים.

תודה שהקדשת מזמנך לענות לשאלתי

המשך יום טוב בשורות טובות

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

ראשית, אעמידך על טעותך: לגברים אין עשר דקות מעבר לנשים. אבל בשביל להבין זאת עלינו לפרוש את כל היריעה. מוכנה?

שבת נכנסת בשקיעה. בין אם הדלקת נרות, קיבלת על עצמך שבת או לא - שבת נכנסת בשקיעת יום שישי. מימד הזמן הוא קבוע ולעולם אינו משתנה. במימד זה אין הבדל בין גברים לנשים - עבור כולם שבת נכנסת אז.

החל משעה מסויימת בצהרים, אדם יכול לקבל על עצמו שבת. גם חמש דקות לפני השקיעה, וגם שעה וחצי לפני. מבחינתו - באותו הרגע בו הוא קיבל שבת נכנסה שבת עבורו, והוא אסור במלאכות האסורות בשבת.

חכמים תקנו לנו משהו שנקרא תוספת שבת - ואנו מוסיפים מספר דקות על שבת עוד קודם השקיעה. מספר הדקות משתנה על פי המנהג - בירושלים מוסיפים ארבעים דקות, בחיפה שלושים דקות ובתל אביב נהגו להוסיף עשרים דקות.

זמן זה הוא הנקרא "זמן הדלקת נרות", והוא שרשום בלוחות שנה.

השבת אינה נכנסת אוטומאטית בזמן הדלקת נרות. אנו מקבלים אותה עלינו. ואם לא קיבלנו אותה עלינו - היא לא תכנס עד שתבוא השקיעה, ואז תיכנס שבת גם בעל כרחנו.

כשאת מדליקה נרות, את מקבלת שבת. והחל מאותו זמן את אסורה במלאכה*. הגבר שאינו מדליק נרות, עדיין לא קיבל עליו את השבת, ולכן הוא מותר במלאכה עד השקיעה, או עד שיקבל עליו את השבת.

לפיכך יוצא כאילו שבת נכנסת לנשים מוקדם מלגברים. אלא שאין זה נכון, אלא הנשים מקבלות אותה מוקדם יותר. וטוב יעשו הגברים אם יקבלו אותה מוקדם יותר, אלא שלא תמיד הדבר מתאפשר. (וזה נושא אחר, אם תרצי להרחיב בעניין את מוזמנת לכתוב בשנית).

*בנסיבות מסויימות מותר לאישה לעשות מלאכה לאחר קבלת שבת. אם תרצי כתבי לי (אפשר גם בתגובות לשאלה) וארחיב עוד בעניין.

הרבה יישר כוח והרבה הצלחה!

עוזיה

(המשיב אינו רב)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות