שאל את הרב

זכויות יוצרים במקרה מיוחד

חדשות כיפה הרב אריה שטרן 03/06/13 23:45 כה בסיון התשעג

שאלה

שלום הרב.

רציתי לדעת, אם ישנו במחשב ישן שלי מותקן גרסה מסוימת של office, אך גרסה זאת באה עם המחשב הישן שלי באופן מובנה (כלומר שזה כבר היה מותקן בתוכו שקיבלתי את המחשב במתנה מהעבודה).

שאלתי היא, האם כשאני קונה מחשב חדש, האם אני יכול בתנאים מסוימים להתקין באופן לא חוקי (מהורדה לא חוקית) את אותה גרסה של office על המחשב החדש בעוד שאני מוחק את התוכנה הנ"ל מהמחשב הישן? (ואיני משתמש בה בעוד מחשבים כמובן).

ומה בנוגע למערכת הפעלה windows?

**בנוגע למערכת ההפעלה חשוב לציין שלדעתי microsoft בכוונה איני מביאה ביחד עם המחשב את דיסק ההתקנה של windows כדי שלא תהיה אפשרות להתקין את מערכת ההפעלה מחדש בשום מצב, גם במקרה של רצון להתקין מחדש את אותה המערכת windows מחדש על אותו המחשב שעליו מותקן אותה מערכת windows ונצטרך לרכוש דיסק. כמובן שזאת רק דעתי אבל הרב לעניות דעתי צריך לדעת את זה.

בשונה ממערכת ההפעלה, office לעולם לא תבוא מובנית מראש על מחשב אא"כ מישהו התקין אותה באופן עצמאי מתוך דיסק וכנראה לא היה יכול לספק את הדיסק מהפן הטכני שאסור לו לשכפל דיסק, שהרי כל דיסק יכול לתת רישיון ל10 או ל3 מחשבים וכד'.. וכאן שוב צריך לציין שזאת הנחה שלי אך כיוון שמצב זה כן יכול להיות (ולא בפן התיאורטי) הבאתי אותו לחשבון כי אני יודע שזה אפשרי מצב מסוג זה.

תודה רבה על העזרה,

אריאל הסר.

תשובה

לשואל: שלום,
מתוך הנחה שהמתנה הראשונה כללה ביושר את המחשב עם התכנה מימלא הכל שלך ומותר לך להעביר את מה שקיבלת למחשב החדש. מה עוד שמסתבר שהחברה אינה מוכרת כלל היום את הגרסה הישנה.
בברכה
הרב אריה שטרן
ראש מכון הלכה ברורה

כתבות נוספות