שאל את הרב

התנהגות לא ראויה של ראש האולפנה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/08/02 00:43 יב באלול התשסב

שאלה

שלום לכם,

הייתי רוצה לשתף אתכם בעניין המציק לי זמן רב.

ראש האולפנה שלי הוא אדם מיוחד מאוד שהשפיע עלי בתחומים רבים וגרם לי לקבל על עצמי דברים שונים ולהתחזק מאוד באמונה, מידות וכו'.

בנוסף לכך, הידע שלו בעולם התורני גדול ועצום ואנשים רבים, מבוגרים ומתבגרים, נעזרים בו רבות.

לפני זמן מה נכחתי בדיון בו נכחו מס' רבנים. הרב שלי (אין לו הסמכה ממשית של רב אבל מנהג האולפנה הוא ללכת ע"פ מנהגו) היה אחד מהם. בתחילת הדיון הושמעה דעה מפי צעיר אחד. הטענה לא כ"כ מצאה חן בעיניו של הרב שלי, ככל הנראה, מאחר והוא דיבר בהתנשאות ובזלזול אל אותו בחור.

האירוע הזה נשאר לי כל הזמן בראש והוא מקשה עליי מאוד. הרבה פעמים הוא נוהג גם באמירות שלנו, התלמידות, בזלזול ובציניות והדבר גורם לנו לפיתוח חוסר הערכה כלפיו.

אני לא יכולה ולא רוצה לשכוח את האירוע מאחר ואין מדובר באירוע חד פעמי אלא בצורת התנהגות מגמתית ושקלתי מס' פעמים לדבר אתו על כך. השאלה שלי היא האם מותר מבחינה הלכתית להעיר לרב? ואם כן, באיזה אופן? יש לזכור כי מדובר באדם שעבר את גיל 50 והסיכוי שההערה שלי תשנה במשהו את אופן ההתנהגות הזה קלוש ביותר. בקיצור, רוב הסיכויים הם שאני אפגע בו ולא אועיל כלל.

אשמח אם תצרפו לי בתשובתכם דעתו של רב בנושא.

תשובה

שלום לך,
ראשית כל, עוד קודם שניגש לשאלה האם וכיצד 'להוכיח' את ראש האולפנה שלך, מוטלת עלינו החובה לדון אותו לכף זכות. זוהי חובה הקיימת כלפי מעשיו של כל אדם מישראל, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר ברב או באישיות תורנית, מחנך בישראל. הרבה דברים שמנקודת מבט מסויימת עשויים להיראות ממש לא בסדר, מזווית הסתכלות אחרת נראים אחרת לגמרי.
אני בטוח שלגבי מקרים רבים שבהם נראה לך שהתנהגותו איננה ראויה, לו היתה לך נקודת המבט שלו, והיית יודעת את ההקשר המלא של הדברים ואת כל השיקולים, היית רואה את הדברים באור אחר לגמרי.

שנית, אחרי ההקדמה החשובה הזו, יש לדעת שלגבי מצוות תוכחה יש כלל:"כשם שמצווה לומר דבר הנשמע, כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע".
כלומר, אם את מעריכה שדברייך לא יועילו, אז את פטורה מלנסות ולהוכיח. והוא הדין במקרה שלנו. אם את חושבת שהוא לא יקבל את דברייך ורק ייפגע מהם, אין טעם שתנסי להוכיח אותו.

שלישית, יש לדעת שבני אדם הם יצורים מורכבים. יש להם מעלות רבות, אך גם חסרונות. תפקידנו הוא לנסות לראות את הטוב שבכל אדם וללמוד ממנו, ולא להתמקד דווקא בצדדים הפחות חיוביים שבו. בוודאי כשמדובר באדם גדול שיש הרבה מה ללמוד ממנו בתחומים רבים, גם הוא אינו מושלם, וייתכן שגם אצלו ישנם דברים שעוד צריכים תיקון. תפקידנו כתלמידים לא לעסוק במה 'הוא' צריך להשתפר, אלא באיך 'אנחנו' נהיה אנשים טובים יותר, עדינים יותר ורגישים יותר לזולת.

שאלת לדעתנו, וזה מה שכתבנו. לגבי חוות דעתו של רב את מוזמנת לפנות בעצמך לרב בסביבתך הקרובה ולשאול לדעתו בעניין.

בברכת שנה טובה ושנת לימודים פורייה
חברים מקשיבים

כתבות נוספות