שאל את הרב

התמודדות עם המוות

חדשות כיפה הרב ניר הרמן 13/01/13 13:28 ב בשבט התשעג

שאלה

שלום רב,

בקרוב מסתיימת שנת האבל על אבא שלי ז"ל.

במשך השנה כולה הייתה לי ההרגשה שאני לא מתמודדת נכון עם האבל (מסיבות שונות). וכל הזמן חיפשתי ספרים ומקורות שיסבירו איך נכון להתמודד עם אבל ואובדן.

אני חייבת לציין שחיפשתי בכל מקום שיכולתי להעלות על דעתי, כולל ארון הספרים היהודי, וחוץ מכמה ספרי הלכה שהיה בהם פרק אחד או שניים על ההתמודדות עם האבל לא מצאתי כלום. חנויות ספרים ששאלתי ענו לי "לא מכירים ולא רוצים להכיר". בספרייה העירונית מצאתי ספר או שניים בהוצאת משרד הביטחון שממש לא נתנו לי את המידע שרציתי.

אני לא מחפשת ספר הלכות או כללים. אני יודעת ומבינה את זה שאנשים לא רוצים לעסוק בזה, אבל אני יוצאת מתוך הנחה שיהדות היא דרך חיים וככזו לכל דבר אמור להיות סיבה ופתרון. יש סיבה שאלוהים ברא את המוות וכמו כל דבר אחר - הוא "אמור" היה לתת לנו כלים להתמודד איתו, לא? אז איפה הם? אני אמקד את מבוקשי: אני לא מדברת על שנה לא ללכת לשמחות אלא על: מהם שלבי האבל? מה קורה אם אתה מרגיש שאתה "מדלג" על אחד השלבים? מהו מצב התמודדות "נורמאלי" ומה כבר עובר את הנורמה? איך מטפלים במעבר מהנורמה? והכי חשוב - איך מתמודדים עם הגעגוע ואיך אפשר להשלים את החסר? ואם לא ניתן להשלים אותו - איך אפשר להתמודד איתו? מה אומרים לילדים קטנים? מה אומרים לבחורה צעירה שאבא לא הספיק לראות אותה מתחתנת? וכו' וכו'...

אני מאוד אשמח אם הרב ידע להפנות אותי לספרים רלוונטיים או מתאימים כי אני מאוד מתקשה למצוא.

תודה ובשורות טובות לכל עם ישראל.

תשובה

בס"ד

ספרו של הרב גולדמן 'מעולם עד עולם'
בפתיחתו ובסיימו יענו בוודאי על צרכיך
או שלפחות כך אני מקווה

בשורות טובות

כתבות נוספות