שאל את הרב

התלבטות בין ציבורים שונים בעם ישראל

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/06/01 10:43 כ בסיון התשסא

שאלה

שלום כבוד הרב

לפני כמה חודשים ב"ה חזרתי בתשובה!

לפני זה הייתי מסורתי

עכשיו אני לומד בישיבה"שחורה".

עד עכשיו פסלתי את כל ה"כיפות סרוגות" כי חייתי איתם למדתי בבית ספר שלהם והרושם שלי היה שזה פשוט חילוני עם כיפה.

שלא תבין לא נכון,אני אוהב את כל עם ישראל אבל זה היה הרושם שלי.

אבל עכשיו ראיתי עוד צד של הכיפות סרוגות וזה הדתיים החזקים!

שיש בהם אהבת ישראל חזקה וזה בדיוק מה שאני אוהב.אז אני לא יודע איזה כוון לבחור ואני מבולבל רצח...

וחוץ מזה רציתי לדעת עם כבודו מכיר ישיבה טובה כי אני לא כלכך מבסוט בשלי.

תודה רבה רבה רבה

דוד

תשובה

שלום לך,
א. ראשית כל, אתה צריך להיות שמח בזה שחזרת בתשובה שזה העיקר - שבחרת באמת, אשריך . הרמב"ם בהלכות תשובה כותב - "גדולה תשובה שמקרבת את האדם לשכינה שנא' - שובה ישראל עד ה' אלקיך... כלומר אם תחזור בתשובה בי תדבק, התשובה מקרבת את הרחוקים אמש היה זר שנאוי לפני המקום משוקץ ומדוחק ותועבה, והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד... כמה מעולה מעלת התשובה אמש היה נבדל מה' אלקי ישראל צועק ואינו נענה והיום הוא מודבק בשכינה צועק ונענה מיד... ועושה מצות ומקבלין אותן בנחת ושמחה". הדבר העיקרי כבר נמצא בידך - הרצון להשתנות, לעשות טוב ולהגיע לאמת.
ב. אתה צודק בהתרשמותך החדשה מן הדרך הציונית-דתית. זו אכן דרך שמשלבת חיי תורה מלאים יחד עם בניין הארץ ושותפות מלאה בבנין המדינה, מתוך אהבת ישראל (שזו מעלה גדולה - מי שאוהב את הקב"ה אוהב גם את הבנים שלו שזה עם ישראל) , ואמונה בבורא עולם שמושיע אותנו בתהליך הגאולה, מקבץ גלויותינו ומסייע לנו בניסים גדולים בבנין המדינה ובכל מלחמותינו.
ג. לגבי השאלה באיזה דרך מדרכי היהדות לבחור - זו אכן שאלה קשה המצריכה ברור נוקב. צריך לחפש בצורה אמיתית ויסודית היכן האמת, אבל אתה צריך לדעת שזה לא משימה של חוזר בתשובה בלבד, אלא משימה של כל יהודי לחפש את האמת בכל מקום שהיא נמצאת. על כן אני מציע לך להעמיק את לימודי היהדות והאמונה , לקרוא בספרים ולשמוע מרבנים משני הצדדים. כך תוכל לעמוד על הטוב שבכל חברה, ויחד עם זאת לעמוד על אופייה השונה של כל חברה עד שתמצא את הדרך בה אתה מאמין, ותגלה את המקום בו אתה מרגיש שהנך נבנה ומתקדם יותר. (בכל אופן צריך להזהר מהכללות. בכל חברה יש טובים יותר וטובים פחות. אך העיקר זו הדרך, תפיסת העולם, ולא האנשים, שחלקם לא חי בצורה מלאה על פי הדרך שהוא מתיימר להאמין בה).
ד. לגבי בחירת ישיבה - אי אפשר לענות על שאלה כזאת מבלי להכיר את האדם מקרוב. הגמ' אומרת - "אין אדם לומד אלא במקום שלבו חפץ" וזה תלוי בהרבה דברים, אבל באופן כללי בדבר הזה צריך להזהר מאוד כי אתה יכול לעבור לישיבה מסוימת ואחרי שבוע או חודש להרגיש שלא טוב לך גם שם, וככה להמשיך הלאה. לכן מה שחשוב זה הקביעות, זאת אומרת שהחלטה תהיה רצינית ומתאימה לך ע"מ שתוכל לעמוד בה זמן רב. בשביל להגיע להחלטה כזו צריך הרבה בירור ופגישות אישיות עם רבנים. אם יש צורך אתה מוזמן להתקשר אלינו ולהתיעץ אישית בנושא (הטל' של הקו- 02-6518388).
הרבה הצלחה בדרכך, ויהי רצון שהקב"ה יסיע לך למצוא את מקומך מהר ובקלות.
בברכה
דוד, חברים מקשיבים

כתבות נוספות