שאל את הרב

התחזקות ביהדות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 29/01/16 12:00 יט בשבט התשעו

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה,

אני לומדת באולפנה ומדריכה בבני עקיבא נפרד. בזמן האחרון אני מרגישה רצון רב להתחזק מבחינה דתית ואני אשמח לכמה תשובות מהרב שאולי יוכלו לעזור לי מבחינה זו.

1. האם אני צריכה לשמור נגיעה מדודים שלי? ואם כן איך אני יכולה להגיד להם את זה בלי לפגוע בהם?

2. אני באה ממשפחה שהבנות יוצאות לטיולים עם מכנסיים רחבות הדמויות לחצאית. האם זה מותר מבחינה הלכתית וצניעותית?

3.קשה לי מאוד עם כל הקטע של צניעות למרות שאני מצליחה לעמוד בזה ותהיתי אם אולי תוכל להסביר לי בדיוק את פשר הצניעות ולמה בנות כל כך מחויבות אליו {גם מבחינה חיצונית וגם מבחינהפנימית}.

4.כשאני עוברת ליד בנים או נמצאת בסביבתם אני מרגישה שהתנהגותי משתנה, ולא בהכרח לטובה. איך אני יכולה להרגיש בנוח עם מי שאני ולא לרצות לשנות את עצמי בגלל שיש בנים בסביבה?

5. מאוד קשה לי עם תפילה וברכות ורואה שאני נופלת בזה הרבה, אם מבחינה כזו שאני לא מכוונת, או מבחינה כזו שאני לא מתפללת\ מברכת כלל. איך אני יכולה להתחזק בזה?

6. האם יש לך ספרים ביהדות שתוכל להמליץ לי עליהם?

תודה על ההקשבה ואשמח לתשובה בהקדם האפשרי.

אריאלה

תשובה

1. כן. את יכולה לומר להם שכך אמר לך רב ששאלת. או לומר בחיוך שזה שמור לחתן שלך.
2. אפשר אם הולכים מעל עם חצאית שמכסה את הברך. ואדרבה, זו תוספת צניעות חשובה.
3. זה נושא רחב מדיי בשביל תשובה קצרה. באופן כללי, מטרת הצניעות היא לעזור לאדם להתמקד בעולמו הפנימי ולגלות אותו, בלא הפרעה של חולשות וכוחות נפש שמסיחים את הדעת. כל אדם, בין איש ובין אשה, מחויב לנהוג בצניעות, אפילו כשהוא לבד בחדרי חדרים. כל מקום כפי שמתאים לו (מקלחת זה לא סלון, וסלון זה לא רחוב). כמובן, שבפרטים יש הבדל בין גילאים שונים, וכן בין אנשים לנשים בהתאם לכוחות הנפש השונים.
4. זו דוגמה מעולה לצורך בצניעות, ולכך שהתורה בהדרכתה מרחיקה בין אנשים ונשים שאינם נשואים, כיון שכפי שכתבת, הקרבה הזאת, כשאינה במקומה ובזמנה, גורמת להופעה שטחית ונמוכה של כוחות נפש חשובים ויקרים. כדאי להשתדל למעט עד כמה שניתן בקשר עם בנים, וללמוד ולהעמיק על מעלת הצניעות.
5. כדאי ללמוד על ערך התפילה והברכות, בהתחלה בעיקר מספרים שנכתבו בלשון המתאימה לדורנו, כמו למשל, 'פניני הלכה - תפילת נשים' של הרב מלמד או 'תפילת ישרים' של הרב אלי אדלר מעצמונה.
6. מלבד מה שכתבתי לעיל, כדאי ללמוד
א. מסילת ישרים (יש עם פירושים)
ב. ספרי אמונה שנכתבו לדורנו, כמו הספרים של הרב אבינר (למשל, "תמימי דרך - על דבקות בד' ", "והלכת בדרכיו", "משיב הרוח"), "תשוב תחייני" על צניעות של הרבנית נעמי שפירא.
ג. ספרים על גדולי ישראל כמו - שני הספרים על הרב אריה לוין, 'מלאכים כבני אדם' על הרב קוק, שני הספרים על הרב אויירבך ('התורה המשמחת' ו'אורו של עולם'). ועוד.
ד. ספרים כמו 'מכתבים לטליה'.
ועוד ועוד.
העיקר לחפש עוד ועוד, עד שתמצאי את הסגנון שמדבר אלייך, ושיעזור לך לעלות מעלה מעלה.
בהצלחה

כתבות נוספות